Helgelandsbrua ble kåret til Norges vakreste bru av Teknisk Ukeblads lesere i 2010. Nå kan den få selskap av en bru som vil bli Norges lengste. (Bilde: Espen Zachariassen)
De ulike bru- og tunnelalternativene på Helgeland. (Bilde: Statens vegvesen)

BRUBYGGING

Helgeland kan få Norges lengste bru

Ti alternativer

  • Flytebru Lauvøy-Alstenøya
  • Tunnel Hestad (Dønna)-Alstenøya
  • Tunnel Herøy-Stokka
  • Tunnel Herøy-Alstahaug
  • Bru/fylling Sør-Herøy-Brasøy-Austbø-Alstahaug
  • Bru/flytebru/tunnel Tjøtta-Mindlandet
  • Bru/flytebru/tunnel Vistenfjorden
  • Bru/flytebru/tunnel Stokkasjøen-Tro
  • Flytebru/tunnel Hamnøy-Mindlandet
  • Bru/tunnel Velfjorden

Statens vegvesen er i gang med å se nærmere på ti mulige alternativene for bruer og tunneler langs fylkesveg 17 og tilknytningen til Herøy og Dønna på Helgeland.

– Flere av alternativene er utfordrende og kan bli noen av landets lengste og mest spektakulære bruer, sier Kurt Solaas, som er leder for bruseksjonen i Region nord.

Kan overgå Hardangerbrua

Hardangerbrua er i dag Norges lengste hengebru med et spenn på 1380 meter. Hålogalandsbrua ved Narvik blir ved ferdigstilling i 2017 den nest lengst i landet med et spenn på 1145 meter.

– Når det gjelder kjent bruteknologi, kan vi strekke oss til 1400-1500 meter. Vi er tidlig i prosessen, og vurderer noen alternativer med den type spennlengder, sier Solaas.

Han har ikke konkrete spennlengder klare, men utelukker ikke at det kan bli snakk om lenger spenn enn på eksisterende bruer.

– I så fall vil vi bevege oss inn i et område vi har veldig liten erfaring med, sier han.

Les også: Vegvesenet vil forby tverrspente dekker i trebruer

Usikre på grunnkvalitetDe ulike bru- og tunnelalternativene på Helgeland. Statens vegvesen

Usikre på grunnkvalitet

Solaas sier det er flere utfordringer ved å bygge bru på Helgeland.

– Helgeland er værmessig ganske åpent og utsatt for vær og vind. Det vil kunne skape en del utfordringer for den trafikale regulariteten. Vi må derfor lage konstruksjoner som kan ta vare på trafikken også i dårlig vær.

Nå vil Vegvesenet undersøke grunnen i de alternative traseene før de tar noe endelig valg.

– Vi må gjøre noen dypdykk for å se på materialene før vi kan få gjort de nødvendige vurderingene for både tunnel og bru, sier Solaas.

Les også: Norges nest lengste hengebru støpes nedover

Tidlig i prosessen

Det er ressursavdelingen i Vegvesenets region nord som har fått i oppdrag å se nærmere på de ulike alternativene. De er bedt om å anslå kostnadene pluss/minus 40 prosent.

– Foreløpig er vi for tidlig i prosessen til å si noe om hvilke alternativer som er aktuelle, og hva kostandene kan bli, sier Solaas.

I mai vil Vegvesenet komme med sine første forslag til hovedalternativer. Etter planen skal fylkeskommunen så behandle den endelige utredningen i 2015.

Les også:

«Oljeteknologi» skal gi forankring til nye megabruer

Denne brua blir den første av sin sort

Denne kan bli åtte ganger så lang som dagens verdensrekord