(Bilde: Rolls-Royce)

EIRIK LAE SOLBERG

– Prosessen må være konkurransefremmende, ikke hemmende

Eirik Lae Solberg setter i gang forenklingsarbeid etter feil som kostet dyrt for Kleven i anbudsprosessen.

Dette er saken:

På Verftskonferansen fortalte styreleder Kjersti Kleven i Maritim bransjeforening i Norsk Industri at to norske verft fikk anbudene sine i retur, uåpnet. Andre tilbud ble avvist på grunn av formelle detaljer som var feil i selve søknaden. De tekniske løsninger, pris og andre forhold ble dermed ikke vurdert. I første anbudsrunde ble ingen av tilbudene godkjent. I runde to, som avgjøres i disse dager, er det bare tre tilbud: Ett norsk og to utenlandske.

To forskningsskip:

  1. «Kronprins Haakon»: Isgående, avansert forskningsskip, 100 meter langt og 21 meter bredt. Køyeplass til 50. Design: Rolls-Royce. Pris: 1,4 milliarder kroner
  2. «Dr. Fridtjof Nansen»: Lengde: 74,5 meter. Skal erstatte dagens Dr. Fridtjof Nansen bygget i 1993. Eies av Norad og opereres av Havforskningsinstituttet

Skrekkeksemplene der tilbud på bygging av avanserte forskningsskip for Havforskningsinstituttet blir avvist på grunn av bagatellfeil, fikk statssekretær Eirik Lae Solberg til å ta affære.

– Vi kan ikke ha en situasjon der norske verft blir avvist på grunn av rene formalia. Anbudsprosessen må være konkurransefremmende og ikke konkurransehemmende, sier Solberg til Teknisk Ukeblad.

Les også: Glemte et nummer på en konvolutt – milliardkontrakt glapp

Tre grep

Han har tatt opp spørsmålene i Forenklingsprogrammet for næringslivet og de som har med regler for offentlige anskaffelser å gjøre i regjeringen

Det har også blitt gjennomført et møte med Norsk Industri for å avklare hvor skoen trykker.

Havforskningsinstituttet i Bergen håndterer tilbudene på et isgående forskningsskip til 1,4 milliarder kroner og et mindre forskningsskip som skal arbeide for Norad utenfor Afrika.

Les også: Dette er Årets skip

Transparent

Rederisjef Per Wilhelm Nieuwejaar i Havforskningsinstituttet er fortvilet over at reglene for offentlige anskaffelser må tolkes så rigid.

Han har imidlertid brukt ekstern ekspertise fra advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig i tillegg til egne jurister for å være sikker på at anbudsprosessen skal foregå korrekt.

– Jeg skulle ønske at vi kunne brukt noe tid etter anbudsåpning til å innhente eventuelt manglende informasjon eller avklare spørsmål med tilbydere, sier Nieuwejaar til TU.

Les også: Ett gram alger kan vokse til et tonn på ti dager

TAR GREP: Statssekretær Eirik Lae Solberg (tidligere ansatt i Microsoft) har satt i gang en prosess som kan gi enklere anbudsregler. Arkivfoto Dag Yngve Dahle

Tar tid

Det er slik statssekretær Solberg også vil ha anbudsordningene framover.

– Dersom et tilbud er mangelfullt må vi kunne skille mellom dem som kan oppklares med en telefon eller ettersendelse av dokumentasjon, og på dem som åpenbart ikke vil være i stand til å levere et skip eller den vare det offentlige trenger, sier Solberg til TU.

For de to forskningsskipene, er løpet kjørt. Solberg håper imidlertid at forenklingsarbeidet skal ha gitt resultater innen ett år.

Les også:

Kongsberg Maritime får finsk konkurrent på dynamisk posisjonering

Dette blir Norges nye redningshelikopter

Forskere har fått E. coli-bakterier til å lage bensin