GLASSBUNN: Her kan forskerne og ingeniørene til Aker Arctic se med egne øyne hvordan propeller og skrog takler isforholdene. Administrerende direktør Mikko Niini skal nå samarbeide med Navis Engineering og utvikle et DP-system som takler is. Foto: Tore Stendvold (Bilde: Tore Stensvold)
Nr to: Stolt-Nielsen bygget om en rigg til kompresjonsdykking og var første kunde på DP-systemet til Kongsberg og Nils Albert Jenssen. Dykkerskipet Seaway Pelican kom imidlertid i drift med fungerende DP-system før Seaway Swan. (Bilde: Tore Stensvold)
KUTTER: Med dette skroget kan Aker Arctic teste ulike propelltyper for blant annet framtidas LNG-tankere som kan gå gjennom Nordøstpassasjen til Asia. Her skal også DP-modeller testes i is. Foto: Tore Stendvold

AKER ARCTIC TECHNOLOGIES

Kongsberg Maritime får finsk konkurrent på dynamisk posisjonering

Aker Arctic Technologies og Navis Engineering Oy i Finland går sammen om å utvikle DP (dynamisk posisjonering) beregnet på isforhold. Det tar Kongsberg Maritime med knusende ro.

– Vi er godt kjent med Navis, i hovedsak som leverandør av treningssystemer, men også leverandør av DP-software, sier Nils Albert Jenssen. Han er av pionerene bak moderne DP-systemer og nå senioringeniør i Kongsberg Maritime.

Aker Arctic utenfor Helsingfors har ett av verdens mest avanserte laboratorier for test av skip og strukturer i is.

Ifølge administrerende direktør Mikko Niini i Aker Arctic, vil deres iskunnskaper og Navis' avanserte DP-algoritmer gi grunnlag for å utvikle det første DP-systemet skreddersydd for arktiske forhold.

Les også: Nasa er interessert i dette norske forskningssenteret

Low end

Ifølge Kongsberg Maritime er de fleste DP-systemene fra Navis levert av Beier Radio i USA.

– Deres marked har hovedsakelig vært enklere supplybåter. Navis er således en av mange konkurrenter vi har i lavsegmentmarkedet, sier Jenssen.

Aker Arctic har vært frampå og spurt Kongsberg om de ville samarbeide. Det er høflig blitt avvist.

– De har åpenbart andre samarbeidspartnere, sier Niini.

Les også: Om 10 år kan vi se skip uten mannskap

Aktiv: Nils Albert Jenssen har ingen planer om å hvile på sine laurbær og har knapt tid til å fortelle om sin rolle i DP-utviklngen.
Aktiv: Nils Albert Jenssen har ingen planer om å hvile på sine laurbær og har knapt tid til å fortelle om sin rolle i DP-utviklngen. Tore Stensvold

Tysk isfront

Det bekrefter Jenssen, men påpeker at det finske bassenget ikke er så godt egnet til de testene Kongsberg Maritime mener er nødvendig. De gjør sine labratorietester ved Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt i Tyskland.

– Aker Arctic har et moderne isbasseng, men har ikke vært i stand til å kjøre med frittgående modell i tanken slik som HSVA i Hamburg kan gjøre. Dette er nødvendig for å prøve ut DP-system, sier Jenssen.

Mikko Niini gir seg ikke så lett.

– Ingen andre har hittil kommet opp med DP-systemer som kan operere i islagte farvann, sier Niini til TU.

Der er ikke Kongsberg Maritime helt enig.

Les også: Her seiler verdens største vikingskip

Har allerede

– Jeg kjenner godt til hva Aker Arctic driver med og deres kapabiliteter og har samarbeidet med dem på flere prosjekt. Men vi har allerede en modellbassengutprøvet løsning for DP under isforhold, påpeker Jenssen.

Kongsberg Maritime er med i flere prosjekter med utprøving av DP i is, blant annet for boreskip der Statoil, DNV og flere andre partnere deltar.

Les også:

Regjeringen øker støtte til marin forskning

Maritim suksess avhenger av dyktige sjøfolk