STØ KURS: Foran et gammelt kompass fikk nærings- og handelsminister Trond Giske overlevert en Fafo-rapport fra Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund som argumenterer for at det fortsatt må rekrutteres nye norske sjøfolk. (Bilde: Tore Stensvold)

MARITIM STRATEGI

Maritim suksess avhenger av dyktige sjøfolk

Norges ledende posisjon som maritim nasjon står på spill uten jevn rekruttering av sjøfolk.

Maritim næring

  • Klyngen er på flere områder verdensledende.
  • Den er basert på kompetanse, har 100 000 ansatte og omsetter for en milliard norske kroner pr. dag.
  • Maritimt Forum samler om lag 700 bedrifter og organisasjoner fra både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i maritim sektor.
  • Både sjømannsorganisasjoner, rederi¬forbund, verft, utstyrsprodusenter og så videre, er med i stiftelsen.

Rapportfunn:

"De siste to-tre årene har Norge blitt gradvis mindre attraktivt som flagg-nasjon for norske rederier. Dette fordi rederiene må tilpasse kostnadsnivået til det øvrige markedet, og at de derfor må erstatte deler av den norske bemanningen med utenlandsk mannskap. Trenden vil trolig holde frem, og vi frykter at den maritime kompetansen i Norge dermed gradvis svekkes etter hvert som antall norske skip synker."

Ett av de viktigste drivstoffene for den maritime klynge er kompetansen til norske sjøfolk, både mens de er ute til sjøs og etter at de kommer på land.

Det er nå slått fast i en rapport fra Fafo: Fra sjø til land – Betydningen av sjøbasert erfaring i maritim næring fram mot 2020.

Nærings- og handelsminister Trond Giske fikk rapporten overlevert i et møte hos Maritim Forum i dag.

Les også: Norsk skipsbygging har 40 års forsprang

Enighet

Både konstituert leder i Maritim Forum, Arnfinn Ingjerd,  og adm. dir. Hans Sande i Norske Sjøoffiserersforbund, sa at rapporten er en støtte til regjeringens strategi fra 2007, Stø kurs. Det var Giske helt enig i.

– Vi satser målrettet på denne næringen. Denne rapporten støtter hovedtrekkene i vår poltikk. Vi må ta vare på kunnskap, kompetanse og lang erfaring, sa Giske.

Les også: Norge trenger et havromslaboratorium

Feil retning

Maritimt Forum, som har 700 medlemmer fra alle deler av den maritime klyngen, frykter imildertid at rammebetingelsene for næringene er i ferd med å enders i gal retning.

Fafo-rapporten bekrefter delvis frykten, og argumenterer for en økt satsting for å sikre konkurranseevnen til hele klyngen.

Nettolønnsordningen for sjøfolk trekkes fram som avgjørende for å sikre  rekrutteringen. Men den må justeres slik at den holder tritt med utviklingen.

1200006036.jpg

Konklusjoner

Fafo-forskerne Kaja Reegård og Jon Rogstad oppsummerte to hovedfunn:

  1. Syv av 10 ledere sier at norske sjøfolk har avgjørende verdi for utviklingen av egen bedrift og hele næringen
  2. Kunnskapsoverføringen fra sjø til land og den norske modellen med kort vei fra gulv til topp sørger for unik kompetanseoverføring.

Sjø og ski

Forskerne har basert seg på elektroniske spørreskjema og dybdeintervjuer med 11 personer og to fokusgrupper. De representerte alt fra rederier, utstyrsleverandører, verft og tjenesteleverandører.

Ett av intervjuobjektene beskrev noe av den innebygde kompetansen man ikke kan lese seg til slik: Det å vurdere risiko og ta avgjørelser til sjøs, kan sammenliknes å kjøre fort ned en bakke på ski. Man gjør vurderinger konstant ut fra fart og forhold.

Les også: Norske forskere gjør skipsfarten renere

Kreativitet og erfaring

Hans Sande sier at rapporten viser at operasjonell kompetanse gjør seg gjeldende for innovasjonsevnene og kreativiteten i bransjen.

– Mister vi tilgang på ny kompetanse fra de seilende, ikke bare offiserer, men fra alle typer sjøfolk, mister vi også den input som gjør at den maritime klyngen er ledende og raskt kan omstille oss, sier Sande.

Arnfinn Ingjerd oppfatter at Giske allerede har tatt poengene fra rapporten inn over seg.

– Næringsministeren er kjent med hovedpoengene. Men nå har vi fått en forskningsrapport som gir enda større tyngde til argumentene, sier Ingjerd til Teknisk Ukeblad.

1200006034.jpg

Sjekker kompasset

Giske bekreftet også at rapporten gir gode argumenter for å jobbe for likeverdige konkurranseforhold for skipsfartsnæringen.

Regjeringen skal i løpet av høsten gjennomgå strategien Stø kurs fra 2007.

– Denne rapporten argumenterer godt for en Stø kurs. Jeg kommer fra en fiskerfamilie og vet at man må sjekke kompasset og kursen og av og til gjøre noen justeringer, sa Giske.

Les også:

– Norge er ikke dyrere enn Dubai

Gjør seg klare for LNG-gjennombruddet

Strengere krav til skipsopphogging