NYHETER

Profilen Odd Reidar Humlegård Utrykningssjefen

11. mars 2005 - 11:02

- De aller fleste bilister kjører så godt og lovlydig som de kan. Mediene vil ha det til at det blir verre og verre i trafikken, men det er ikke sant. Tredoblet kjørelengde i forhold til bilismen i 1970 skulle tilsi 1700 trafikkdrepte i fjor. Når vi vet at antallet drepte i fjor var 259, så ser vi tydelig at trafikksikkerhetsarbeid nytter, sier 44 år gamle Humlegård i Utrykningspolitiets nye base på Frederiksvern i Stavern. Med en stab på 15 som skal vokse til 20 leder han 330 politifolk i elleve politidistrikter. Politifolk som skal korrigere trafikanter som bryter regelverket.

- Tallet på dødsofre er halvert de siste 35 år. Vi er på rett veg. Sikrere biler, bedre veger og bedre akuttmedisinsk beredskap redder liv. Men vi har stadig mye å hente når vi for eksempel vet at hundre av de drepte et år ikke brukte bilbelte og at halvparten av disse ville ha klart seg hvis de var fastspent. Vi samarbeider tett med Vegvesenet og Trygg Trafikk for å få en ny knekk på ulykkesstatistikkene. Dette er lagarbeid, og nullvisjonen er en ambisjon som gir kurs og retning. Målet er å oppnå en markant og vedvarende reduksjon. Null trafikkskadde er uoppnåelig, men nullvisjonen viser alle aktører at lemlestelser på vegene ikke aksepteres.



- Da er vel bedre veger en forutsetning for å lykkes?

- Ja, men bare et av flere virkemidler. Norge er langt, mange veger har beskjeden trafikk. Det er ikke realistisk at vegsikkerheten kan være på topp overalt. Vi kommer aldri bort fra at tryggheten er noe som den enkelte må bidra til. Men nye veger som bygges er veldig gode sikkerhetstiltak. Vi vet jo at køer og flaskehalser skaper aggressivitet blant trafikantene og dermed farlig atferd. Forbedringer som gir bedre flyt og bedre oversikt gjør bilistene roligere.

Derfor har vi i UP forventninger om hyggeligere statistikk blant annet for E6 gjennom Østfold etter hvert som motorvegen forlenges. Midtdelere er også viktig. Sovner en sjåfør og havner ut til høyre på et jorde, så kan det gå bra. Frontkollisjon med en relativ hastighet på 160 går ikke bra.



Vegtrafikken er veldig forskjellig i forhold til annen transport fordi det desiderte flertall av aktører er uprofesjonelle. Transport på skinner og i luften styres av profesjonelle. Som bilist møter man både den som fikk førerkortet i går og den som har kjørt i mange tiår. Man forventer det samme av uerfarne og erfarne sjåfører. Det gjøres uaktsomme feil og forsettlige feil. Noen er påvirket av rusmidler, noen har nesten sovnet, og noen er aggressive. UP-kontrollene går mer og mer ut på at de ganske få som ikke vil følge reglene skal bli korrigert, mens vi i mindre grad er opptatt av tekniske kontroller. Vi fokuserer på høy hastighet, farlige forbikjøringer, for kort avstand til bilen foran og kjøring på klokkeklart rødt lys. Et fåtall sjåfører får mye av vår oppmerksomhet, deres usolidariske handlinger gjør mange redde. Da ringer de ofte slik av våre sivile biler kan luke dem ut. Vi får veldig mange slike tips, sier Odd Reidar Humlegård.



UP ble opprettet i 1937 og var fram til 1962 først og fremst et bestandsorgan ved store arrangementer, demonstrasjoner og andre hendelser. Opphevelsen av bilrasjoneringen førte til langt mer trafikk og flere ulykker. I Norge kulminerte ulykkene i 1970 med 560 drepte. Så kom bilbeltene og en stadig større vektlegging av sikkerhet hos bilprodusentene. Trenden de siste 35 årene har vært meget god, mener UP-sjefen, som avløste Harald Moen i 2003. Forgjengerne Pål Feiring og Leif N. Olsen oppnådde kjendisstatus, men det var i en annen medietid med èn radiokanal og èn TV-kanal. Alle hørte på Oddvar Folkestads ’Trafikk og musikk’ lørdag ettermiddag.



- Med tilhold i Stavern er det vanskelig å bli rikskjendis?

- Det er ikke noe mål for meg, men jeg har god kontakt med journalister hver eneste dag. Her skal vi drive med fag- og metodeutvikling og være den faglige, metodiske og strategiske motoren for politiets trafikksikkerhetsarbeid. Vi er støtteapparatet for alle ute i felten. UP er en veldig godt kjent politivirksomhet og spesiell fordi vi stopper vanlige mennesker som ellers ikke møter politiet.

Innføringen av prikkbelastning av førerkort har Humlegård stor tro på. - Dette er bare noe truende for de fem prosentene som må korrigeres. Ordningen er rettferdig fordi den også rammer dem som spekulerer i lav oppdagelsesrisiko og ikke skremmes av bøtenivået. De som noen kaller momskjørere mister førerkortet når de har nådd åtte prikker. Alle som har fått seks prikker får et brev om at de må skjerpe seg og endre atferd hvis de vil slippe å bli fotgjengere. Målet er ikke å straffe, målet er å korrigere atferden. Et godt tiltak, Danmark vil nå innføre det samme, sier UP-sjefen fornøyd.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

- Da jeg søkte stillingen var det en forutsetning for meg at det ble alvor av Regjeringens flytteplan. Jeg ville ikke tatt seks år i denne jobben i Oslo. Jeg er fra Porsgrunn og bor i Porsgrunn tre-fire mil unna. Jeg og et par til ble med til Stavern, vi er stadig i en oppbyggingsfase etter offisiell åpning i november. Stavern er et attraktivt sted, Norges smilehull, som man sier her. Vi hadde 792 søkere til seks utlyste stillinger nylig. Mange vil vende hjem til Vestfold. I Stavern er det samlet mye politikompetanse. Vi er samlokalisert med Politihøgskolen og justissektorens kurs- og øvingssenter. 12.000 overnattingsdøgn i året gir kommunen store synergieffekter. Det er et stykke til møtevirksomhet i Oslo, til gjengjeld pakker jeg møtedagene mine der godt sammen.

Og på turen fram og tilbake kan det godt hende at UP-sjefen griper inn og stopper noen som ikke bryr seg om trafikkreglene.



Odd Reidar Humlegård tok først utdannelse i Forsvaret og var politimann i Oslo og Telemark mens han studerte juss i fritiden og ble cand. jur 31 år gammel. Han har gått gradene fra politifullmektig til politiadjutant, politiinspektør og stedfortredende politimester i hjemfylket. En mastergrad på BI i organisasjonsutvikling og ledelse tok all fritid i tre år. En sommerjobb som feltinspektør i Ny Ålesund førte til tre år med kone og to døtre på Svalbard.

- Årene som assisterende sysselmann var fantastisk opplevelsesrike. Jeg ble bitt av polarbasillen, sier Humlegård til Våre Veger. Åremålsstillinger tar slutt, han hadde jobbtilbud i Det norske Veritas som han takket ja til.

Nå blir det kortpendling mellom Porsgrunn og Stavern i minst fire år framover. Åremålet er på seks år, men det kan bli seks år til. UP-sjefen er mye ute på tur. I fjellet og på sjøen. Hans halvplanende turbåt ligger i Brevik om sommeren. Familien tøffer langs Sørlandet og svenskekysten i ferien og gjerne til fantastiske Stråholmen ytterst i Kragerøs skjærgård i varme helger. Han ble ikke kokk, men det å lage god mat på tur er en kjær hobby.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.