Flytedokken på 40x5 meter blir en del av infrastrukturen med både lading, dieseltank og mottak av svartvann. Batteriene kan også brukes til å lade busser og biler.
Flytedokken på 40x5 meter blir en del av infrastrukturen med både lading, dieseltank og mottak av svartvann. Batteriene kan også brukes til å lade busser og biler. (Brødrene Aa)
EKSTRA

FUTURE OF THE FJORDS:

Problemet ble nytt produkt: Bygger flytebrygge med batteribank for elektriske turistbåter

Kraftselskapet i Aurland klarer ikke å levere nok strøm til å lade Future of the Fjords. Da gikk båtbyggerne i tenketanken. Resultatet er blitt en spektakulær flytebrygge.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Brødrene Aa skal i april levere den helelektriske turistbåten Future of the Fjords.

Det blir søsterskipet til Vision of the Fjords, kåret til Årets skip i 2016 og gjenstand for voldsomt mye oppmerksomhet for sin design.

Future of the Fjords er 42 meter lang, har plass til 400 passasjerer og drives av to elektromotorer, hver på 450 kilowatt (kW). Batterikapasiteten er på 1.900 kWh. 

Mens Vision of the Fjords er hybrid og seiler elektrisk kun inn og ut av Nærøyfjorden med en 600 kWh batteripakke, skal Future of the Fjords seile fram og tilbake mellom Flåm og Gudvangen, kun på batterier. Avstanden en vei er 18 nautiske mil.

Effektbehov

Future of the Fjords krever lading med 2,4 MW effekt i hver ende. Aurland Energi klarer kun å levere 1,2 MW – bare nok til å lade Vision of the Fjords.

Effektmangelen kom fram i et møte mellom Brødrene Aa, partnerne i prosjektet og energiselskapet. En forsterking av nettet ville bli dyr, tidkrevende og gripe inn i naturen med nye master. Kraftkabel i sjøen ville bli enda mer kostbar og ikke klar til 1. april 2018.

Kraftbehovet kan dekkes med batteripakke på hver kai, slik det gjøres E39 Lavik- Oppedal. Men verken Flåm eller Gudvangen har god plass på kaia.

Future of the Fjords er 42 meter lang og plass til 400 passasjerer. Driften blir helelektrisk med to el-motorer på 450 kW og batteripakke på 1,9 MWh. Det gjør det mulig å seile i opp til 16 knop mellom Flåm og Gudvangen.
Future of the Fjords er 42 meter lang og plass til 400 passasjerer. Driften blir helelektrisk med to el-motorer på 450 kW og batteripakke på 1,9 MWh. Det gjør det mulig å seile i opp til 16 knop mellom Flåm og Gudvangen. Bilde: Brøædrene Aa

På et prosjektmøte slang teknisk sjef Anstein Aa ut en idé: Kan batteripakken kanskje bygges inn i en flytebrygge?

Idéen slo an. Men hvem skulle bygge den og hvordan skulle den se ut?

Brødrene Aa ble svaret på begge utfordringene. Samme designer bak «Vision» og «Future» ble satt på oppgaven.

- Rørleggeren har nok en gang vist at han ikke bare kan skipsrørleggerfaget, men også designfaget, sier konstruksjonssjef Bjarne Rygg.

Rørleggeren har et nært forhold til verftets ledelse og eiere.

- Vi ønsker at brygga skal stå i stil med fartøyene. Det er sønnen min Torstein som har designet flytebrygga også, sier Anstein Aa, passe beskjedent, men også stolt.

Det er god plass til flere batteripakker eller tanker i flytedokken, Power Doc. I Flåm og Gudvangen blir det 700 kWh batteripakker som lades sakte opp mellom hver gang ett av fartøyene lades.
Det er god plass til flere batteripakker eller tanker i flytedokken, Power Doc. I Flåm og Gudvangen blir det 700 kWh batteripakker som lades sakte opp mellom hver gang ett av fartøyene lades. Bilde: Brødrene Aa

Oppsikt

Sammen med konstruksjonssjef Bjarne Rygg presenterte Aa det nye flytebryggekonseptet på Tekna-konferansen «Teknologiutvikling av hurtigbåter og ferger» denne uka.

De har allerede rukket å vise den fram på et par andre konferanser.

Power Doc:

Flytebrygge for hurtigbåter, inkludert ladekapasitet og tanker

Lengde: 40 meter

Bredde: 5 meter

Høyde: Ca. 3 meter

Kapasitet batterier: 700 kWh

Lade-effekt: 2500 kW

Ladetid Future of the Fjords: 20 min

Dieseltank: 40 m3

Gråvann/svartvannmottak: 20 m3

- Tilbakemeldingene er over all forventning. Dette kan bli et eget produkt for oss. Det er flere andre hurtigbåtkaier som er aktuelle, sier Aa. 

Brødrene Aa fant ut at de kan bygge flytebrygga selv i glassfiber-kompositt.

Flytebrygga kan brukes der det er lite kaiplass. Den kan settes raskt på plass, uten mye forberedelser. Den oppankres som andre flytebrygger.

- Det må gjøres solid og godt nok til å tåle den type og størrelse skip som er aktuelle, sier Aa.

Det blir solide fendere.

- Det tar seg ikke ut med gamle hjullasterdekk på disse kaiene. Vi samarbeider med Strukturplast i Sandane om å lage pene, integrerte fendre i polyuretan, sier Aa.

Flere funksjoner

Flytebrygga til Flåm og Gudvangen vil bli 40 meter lang, 5 meter bred og antakelig 3 meter høy. Dybden er ikke endelig avgjort. 

Hver brygge vil romme batteripakker på 2,4 MWh, dieseltank på 40 m3 og 20 m3 pluss tank for mottak av svartvann (kloakk) fra turistbåter. Dieseltanken er beregnet for fylling av den hybride Vision of the Fjords. I tillegg skal ladetårnene som nå står på fast grunn, oppgraderes fra 1,2 MW til 2,4 MW og flyttes ut på flytebrygga. 

Flytebryggekonseptet har fått navnet Power Doc. Brødrene Aa har allerede tenkt ut neste steg.

- Det er naturlig å se på vakuumfortøyning og trådløs lading som en del av Power Doc ved nye prosjekter, sier Anstein Aa.

Selskapet har vært i kontakt med Cavotec og Wärtsilä, som har levert verdens første trådløse ladesystem til Norled-fergen Folgefonn. På kaia i Jektevik i Hordaland overføres 1,2 MW via induksjon. Ladingen begynner så snart avstanden er nær nok, mellom 1 og 0,5 meter.

Future of the fjords

Første helelektrisk turistbåt

Lengde: 42 meter

Kapasitet: 400 passasjerer

Elmotor: 2x450 kW

Batteripakke: ZEM/LG Chem1900 kWh

Propeller: Servogear CPP

Service fart: 16 knop

 

Vision of the fjords

Første Norske hybride hurtigbåt

600 kWh batteri

8000 liter diesel

2x200 kW elektromotorer, 2x 750 kW dieselmotorer

Dieseldrift: 19,9 knop, rekkevidde 50 nm

Batteridrift: 12 knop, rekkevidde 15 nm

 

Brødrene Aa

Hurtigbåtverft i Hyen i Sogn og Fjordane

Grunnlagt i 1947

Levert over 50 hurtigbåter i karbonkompositt siden 2000

110 ansatte

Brødrene Aa påpeker at flytebrygga er både rask og enkel løsning, den er flyttbar og den krever lite infrastruktur for øvrig.

I og med at flytebrygga følger flo og fjære, vil hurtigbåt eller turistbåt ikke ha behov for komplisert landgangsutstyr som kompenserer for varierende høydeforskjeller.

Klar til våren

Fra 1. april skal flytebrygger være på plass i Flåm og Gudvangen. Da skal Future of the Fjords settes inn i turisttrafikken for rederiet The Fjords.

Byggingen av det 42 meter lange turistfartøyet er kommet godt i gang. Det blir plass til 400 turister og skal seile i 13 knop, kun  med batteridrift. Westcon Power and Automation leverer energistyring og kontrollsystemer. Batteripakkene både om bord i skipet og på hver flytebrygge leveres av norske ZEM.

Flytebrygga har kapasitet til langt større batteripakker om det er behov for det på andre strekninger.

Future of the Fjords tar form inne i hallen hos Brødrene Aa i Hyen i Nordfjord.

Akkurat som søsterskipet Vision of the Fjords, er den 42 meter lang og har plass til 400 passasjer. Hver og en har 75 centimeter utendørs rekkverk til disposisjon.

Den prisbelønnede designen sikrer trappefri atkomst utendørs for alle passasjeren samtidig. Det er 250 meter gangbaner som er minimum 1,2 meter bred.

Prosjektet med helelektrisk turistbåt har fått støtte via den statlige Pilot-E-ordningen. Både Vision of the Fjords og Future of the Fjords drives av rederiet The Fjords. Det er eid av Fjord 1 og Flåm AS.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå