KLIMA

Pressen stoler på Bellona

Bellona-leder Frederic Hauge er trolig en stor del av grunnen til at organisasjonen får veldig mange pressehenvendelser. Og journalistene er fornøyde med organisasjonen, skal vi tro PR-barometeret til Aalund.
Bellona-leder Frederic Hauge er trolig en stor del av grunnen til at organisasjonen får veldig mange pressehenvendelser. Og journalistene er fornøyde med organisasjonen, skal vi tro PR-barometeret til Aalund. Bilde: Ole K. Helgesen
Stein Jarle Olsen
21. mars 2011 - 11:49
Vis mer

Norske journalister mener Bellona er den dyktigste av alle norske interesseorganisasjoner, ifølge en PR-undersøkelse fra det nordiske analysefirmaet Aalund Business Research.

Journalistene ble spurt om å rangere ulike organisasjoner på 18 forskjellige kriterier i kategoriene tilfredshet, image og ledelse, og Bellona scorer totalt 7,80 av 10.

Best

Det er best i kategorien interesseorganisasjoner, og nest best totalt i undersøkelsen, som har tatt for seg fylker, kommuner, utdanningsinstitusjoner, statlige institusjoner og partier, i tillegg til de nevnte interesseorganisasjonene. Best av alle scorer den statlige institusjonen Forbrukerombudet, som får totalscoren 8,15.

Særlig scorer Bellona godt i kategoriene “Informasjonsavdelingens kunnskap om aktuelle saker” og “Evne til å delta i aktuelle debatter (f.eks med ekspertkunnskap)”, der de plasserer seg helt øverst av alle institusjoner.

Skarpe miljøorganisasjoner

Bellona plasserer seg også godt i kategorien “top-of-mind”, altså hvem som oppfattes som best på medierelasjoner i Norge. Her er de nummer to, kun slått av Røde Kors.

I denne kategorien gjør også Naturvernforbundet det bra, med en femteplass blant interesseorganisasjonene.

Videre følger Natur og Ungdom som nummer sju, Oljeindustriens landsforening på niendeplass og Miljøvernforbundet på ellevteplass.

Dyktig infoavdeling

Norgessjef i Aalund Business Research, Gudbrand Gråbak, sier til Teknisk Ukeblad at han tror Bellona er høyt ansett fordi de er veldig synlige og dyktige til å profilere sine fagfolk.

– Vi ser jo at de får høy score når det gjelder ekspertenes evne til å uttale seg i klartekst, og mange tilbakemeldinger går på at de er flinke til å delta i debatter når det er naturlig. De er kjapt på banen når det er aktuelt, og jeg tror også de har en informasjonsavdeling som har høy kunnskap om det de jobber med til daglig, noe journalister setter pris på, sier han.

– Bellona har scoret godt hvert år vi har gjennomført undersøkelsen, og dette er således ikke overraskende, poengterer Gråbak.

Klart budskap

Teknisk Ukeblad har sett begrunnelsene til de 651 spurte journalistene. Journalistene forklarer hvorfor de har valgt Bellona blant annet slik:

  • “De er flinke til å snakke i klartekst og de får budskapet klart frem. De prøver ikke å skjule ting eller vri og vende på spørsmålene”
  • “De er faglig dyktige, og forstår å popularisere i tilstrekkelig grad til å bli lagt merke til”
  • “De er offensive og har god PR-strategi. I kraft av å være den største miljøorganisasjonen er de kilde i mange sammenhenger.”


Bra og dårlig

Informasjonsavdelingen får også både skryt og litt tyn.

  • “De er veldig effektive og ansetter dyktige informasjonsfolk. De er tilgjengelige, svarer raskt på henvendelser og har folk som raskt kan levere små, korte saker eller lange kronikker. (...) Vi får alltid det vi er ute etter.”
  • “De har kunnskap og personligheter som mange er ute etter. De er attraktive i seg selv, de har for eksempel ikke en flink informasjonsavdeling.”


– MotekspertiseInformasjonsansvarlig Anne Karin Sæther i Bellona.
– MotekspertiseInformasjonsansvarlig Anne Karin Sæther i Bellona.

– Motekspertise

Informasjonsansvarlig Anne Karin Sæther i Bellona sier arbeid opp mot pressen er en viktig del av jobben i organisasjonen.

– Det er selvfølgelig viktig for oss å være en motekspertise til oljeselskaper, for eksempel, og det handler også mye om politisk kommunikasjon. Det er viktig for oss å få frem hvilke løsninger vi mener er mulige å få til.

Les også: Bellonas mange feil

Travelt

Sæther påpeker at organisasjonen de siste årene har opplevd en markant økning i antall henvendelser også fra internasjonale medier.

– Særlig gjelder det engelske og amerikanske medier, i tillegg til russiske, som vi lenge har hatt god kontakt med. I tillegg begynner danske og svenske medier å få øynene opp for oss, og nylig hadde vi japansk TV på besøk. Kontoret vårt i Brussel er dessuten stadig i kontakt med franske, engelske og tyske journalister, sier hun.

– Hvor viktig er det å ha en karismatisk leder?

– Frederic Hauge er jo veldig kjent, så jeg vil tro vi får mange henvendelser fordi vi allerede er såpass profilerte. Når journalister sitter og lurer på hvem de skal intervjue, vet de allerede at Bellona jobber med dette feltet, og at Frederic er en person som kan svare på mange typer miljøspørsmål.

Bellona har to ansatt på heltid og en på deltid i informasjonsavdelingen.

Hauge har rett til å peke ut flertallet i Bellonas styre: Full makt i Bellona

Frederic Hauge utfordrer byggenæringen

Klart for Bellonas grønne ørken-oase

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.