– Da nærmer vi oss straks Statfjord A. Vi håper dere har hatt en behagelig tur i helikopteret. Lyden kommer gjennom øreklokkene og bryter med den melankolske musikken vi har hørt under helikopterturen fra Bergen Lufthavn, Flesland og 180 km rett ut i havet til Statfjord A, som også kalles “den gamle greker”. Fire forventningsfulle skoleelever trykker ansiktet mot vinduet og ser 650.000 tonn stål og betong ruve over den rolige Nordsjøen.
Til vanlige ville skoledagen akkurat vært i gang for Kristian Lans Syvertsen, Ottar Sandvik Aas og Einar Johan Ruud fra Mandal videregående skole og Christopher Storm Larsen fra Kristiansand Katedralskole. I stedet hopper de ut fra et helikopter på Statfjord A-plattformen, mens de ser ut som røde teletubbier i de store overlevelsesdraktene. 80 meter over Nordsjøen.
23.mai ble Statoils realfagspris delt ut i Bergen. I år var det fire vinnere, tre fra Mandal Videregående skole og en fra Kristiansand Katedralskole. I tillegg til et stipend på 15.000 kroner, var også en helikoptertur til Statfjord A en del av premien.
– Det er ikke hver dag en får både fly helikopter og besøke en oljeplattform, forteller Christopher Storm Larsen, som var alene om sin oppgavebesvarelse. Jeg tenkte at jeg skulle levere oppgaven alene slik at jeg slapp å dele pengepremien med noen, sier Larsen med et smil. Det er likevel mye mer spennende å se hvordan ting foregår offshore på en ekte oljeplattform, forteller han.
Juletre og ventiler
Plattformsjef Ola Olsvik tar imot gjestene i resepsjonen. Olsvik er en blid trønder, som blir litt strengere når han snakker om sikkerhet. Det gjør han ofte. Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet er gjennomgangsmelodien her ute. Infoen er interessant nok, men det er når prisvinnerne får trave rundt høyt og lavt på plattformen at de liker seg best. Boligdelen i den ene enden er nesten som en åtteetasjes kontor- og boligblokk på land. Langt mer spennende er produksjonsdelen midt på plattformen, et utrolig virvar av rør, ventiler og ratt. Dette er fabrikken som tar imot olje fra brønnen, skiller ut vann og gass og sender oljen og gassen til land gjennom rørnettet på havbunnen.
– Nå skal vi ta en titt på juletreet! Ann Karin Gilleshammer fra Statoil tar føringen og åpner de tunge dørene dypt inne i plattformen. Rør og ventiler i stål bøyer seg gjennom rommet i alle slags fasonger og farger.
Hun tegner og forklarer for både elever, lærere, journalister og andre som er med på omvisningen på plattformen. Det ser avansert og høyteknologisk ut, men plattformen kom i produksjon i 1979, så det er mer enn 30 år siden de fleste av disse ventilene og rørene ble installerte for første gang.
Svarte alternativt om energi
Statoils realfagspris er en konkurranse hvor elever skal løse oppgaver i kjemi og fysikk. I år var det alternative energiløsninger som var tema, med et spesielt fokus på hydrogen og bioenergi som drivstoff. Som en del av Statoils “Morgendagens Helter”-program er målet å få ungdommer interessert i realfag. I år var det Kristian Lans Syvertsen, Ottar Sandvik Aas og Einar Johan Ruud fra Mandal videregående skole og Christopher Storm Larsen fra Kristiansand katedralskole Gimle som ble kåret til vinnere. Selv om flere av vinnerne kunne tenke seg en utdanningsframtid med teknologi, gjelder ikke det alle. Christopher Storm Larsen syntes oppgavene inspirerte til full innsats, men han vil ikke bli teknolog.
– Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å studere medisin, noe jeg egentlig fortsatt planlegger. I utgangspunktet var jeg ikke så veldig interessert i alternativ energi, men interessen våknet mens jeg arbeidet med oppgaven. Når jeg først skriver om noe som engasjerer, kan jeg raskt fylle flere sider, sier Christopher.