NETTARKIV

Portrett: Erling Neby Et durabelig Tivoli

Fred Magne SkillebækFred Magne Skillebæk
27. apr. 2008 - 12:59

Regnskapstallene for de siste seks årene viser at Neby Hi-Fi er gått fra å være et firma som så vidt er svømmedyktige, til å i dag å måtte bygge egen pengebinge for å huse resultatene. Hva har skjedd, spurte vi Erling Neby, selv om vi visste svaret. Alt skyldes en enkel liten radio, med navnet Tivoli.

I det store og hele har mer enn 400.000 radioer med navnet Tivoli havnet i de tusen hjem. Designen og den gode lyden har sjarmert Norge i senk, og dersom du besitter en sånn radio, så skal du være klar over at du har bidratt til verdensrekord. Ikke i noe annet land er det blitt solgt flere Tivoli-radioer enn det er gjort i Norge. Mannen som bragte produktet i ditt hus er Erling Neby. Og når det gjelder regnskapstallene, så skulle jeg forsøke å regne litt. Jeg ganget de 400.000 solgte enhetene med en antatt inntjening. Kalkulatoren, som ble kjøpt på Clas Ohlsson for kr. 49.90, har fungert aldeles utmerket i lang tid. Nå viste den meg et irriterende svar. Error!



Hell i uhell

Erling forteller at eventyret startet i 2002. - En italiensk kontakt ringte meg og tilbød agenturet på et heftig produkt. Da jeg fikk høre at det var en enkel radio, så fikk jeg overhodet ikke tenning. Jeg takket nei, forteller Erling.

Hell i uhell, så ble jeg liggende sjuk den sommeren, med ryggproblemer. Jeg har aldri lest så mye hi-fi blader noen gang, som da. I flere av disse bladene leste jeg tester og andre hyllester til denne radioen, med det rølpete navnet Tivoli. Ettersom jeg lå der, så trengte jeg i grunnen en radio, og ble jo samtidig litt nysgjerrig, men det skulle vise seg at radioene var vanskelig å oppdrive.

Gjennom den svenske importøren forsøkte han å få fatt et et produkt, men de var tomme langt frem i tid. Han tok så kontakt med italieneren igjen, som dessverre hadde kjølnet. Agenturet for Norge var nå lovet bort til andre. Erling tok ikke nei for et nei, og ble litt bråkjekk.

– Gi meg agenturet og send meg 500 radioer! I sitt stille sinn regnet han med at dette ville rekke livet ut. Responsen fra italieneren var derimot fortsatt kjølig, og han kremtet noe om at de aldri solgte mindre enn 1000 stykker av gangen. Avtalen endte på rundt 600 radioer, og produktene kom. Eventyret var i gang.



Designprodukt

Vel vitende om at dette var et designprodukt, så ble planene om en litt utradisjonell lansering satt i kraft.

– Vi tilbød produktet til en litt annen kundekrets enn vi normalt hadde kontakt med, forteller Erling.

Her ble det satset på Exponova, Norwegian Design og andre som solgte forskjellige typer produkter som ble forbundet med ”øverste hylle”. Responsen var stort sett kjølig, men de ansatte i butikkene var veldig oppsatt på å få kjøpt en til seg selv. Erling forteller at de gjorde en avtale om å sette igjen ti produkter, så kunne de ansatte kjøpe det de ville, og se hva de fikk til med resten. To dager senere ringte de tilbake og var tomme. Snøballen hadde begynt å rulle, og den rullet, og ble større og større. Vi har til og med solgt Tivoli-radioer fra garderoben på restauranter, forteller Erling.

Det var selvfølgelig en uvurderlig gratisreklame at NRK Reiseradioen to sommere på rad delte ut en Tivoli i premie. Samtidig ble det mye radioprat i forbindlese med P4 som mistet konsesjonen, og Kanal 24 kom på banen. Radioen skapte tenning hos reklamebyråene fordi den var genialt enkel, og den ble benyttet i reklamesammenheng som egentlig vitnet om produktplassering, uten at det var det.





Ikke bare røsenrødt

Erling Neby er elsket og hatet for den han er, og det han gjør. Ikke alle er enig i alt han gjør, men han blir likevel tilgitt fordi han er den han er. Som importør av noen av bransjens aller beste produkter gjennom tidene har han naturlig nok skapt mye glede for kundene av utstyret han har solgt. Om du får assosiasjoner med Øystein Sundes fortelling om byens hi-fi asyl, så er vi ikke der. Fra Erling sin side, er god hi-fi en livsglede fremfor en inntektskilde. Kanskje det er nettopp derfor han har overlevd lenger enn de fleste. De eneste som fortviler er konkurrentene, men de kan ikke hate. I norsk hi-fi sammenheng er Erling en institusjon, og det med et stort hjerte. Et godt eksempel på dette finner vi hos de ansatte, som kan virke å ha grodd fast. Det virker som de er klar over at de jobber på den grønne siden. Ikke med tanke på økonomisk trygghet riktig nok. Ikke før nå. Erling er svært takknemlig for sine ansatte. I dårlige tider har de stått der som en brannmur mellom Erling og kreditorene.

- Særlig Tone, forteller han og ser nesten rørt ut. Hun har ridd stormen av i over 30 år, og kunne vært gull verdt for langt større bedrifter, og tjent mye mer penger.

Tone er på mange måter Erlings økonomiske hjernehalvdel, og har lagt puslespillet som har gjort det mulig å holde det gående i dårlige tider.

Jeg har virkelig vært der nede til tider, forteller Erling og peker på den røde delen av regnskapstallene jeg har tatt med. – Og jeg vet bare at jeg ikke skal dit igjen. Aldri mer skal jeg bruke netter på å tenke ut kreative svar til neste dags telefonmas om penger.



Ny suksess

Nå er tivoli Neby i ferd med å skape ny suksess, denne gang i Finland. De gode resultatene i Norge ga Erling den samme muligheten der. Selskapet er allerede oppe og står, og salget er godt i gang. På spørsmål om det er lett å holde kontroll på hva som skjer så langt borte, så har Erling nok et varmt hjerte å vise til.

– Finner er utrolig behagelige mennesker, et fantastisk folkeslag. Tjener vi penger, så er det bra. Hvis ikke, så håper jeg vi har det gøy, i hvert fall.

Da han fikk tilbud om å lage tivoli i England ble det for mye. Aldri livet, sverger mannen som har skutt gullfuglen.

Men det er ikke bare med Tivoli Erling trives om dagen. Han besitter en av Europas beste private kunstsamlinger, og til enhver tid er maleriene hans ute på vift. –Dette skal snart til Australia, forteller Erling i det vi går forbi et digert maleri som henger på veggen. Jeg kikker opp, og blir umiddelbart svimmel, men så er da også Victor Vasarely en mester med sin op-art.

- Optisk kunst, legger Erling til. Jo takk, det føles nesten som å gå med sterke briller uten å trenge de.

Erling titter på klokka, det er fredag ettermiddag, og helgen er i grunn i gang. Jeg kunne i grunnen sittet her oppe i museet til Erling og mimret hele natta, men tar hintet. Mannen har familie, og skal antagelig hjem og dele en flaske vin med kona. På vei ut går vi forbi nok et kunstverk.

– Disse har jeg måtte blø for, forteller Erling og viser meg et sett forsterkere. – Tidligere eiet av Grateful Dead, og med særdeles stor samlerverdi.

Noe slår meg at mannen har brukt mye tid og energi på å få dette i stand.

– Den største jobben var egentlig å få inn flygelet, parrerer han. Det ble heist inn gjennom veggen. Trappa var for trang. I det jeg rusler ut døra veiver Erling med armen.

– Ha det’a Kal! Fra før vet jeg at det er nesten en hedersbemerkning fra mannen som har Norges mest lønnsomme Tivoli.

Se deg rundt, og det kan hende du finner spor av mannen i ditt eget hjem, kanskje i form av en Tivoli Modell One?













RAMMESAK:



HKL – Henry Kloss

Mannen bak Tivoli heter Henry Kloss (1959 – 2002). I bransjen er navnet langt fra ukjent, og han var også mannen bak en rekke andre kjente hifi-pryler, som Accoustic Research, Advent Corporation, Cambridge Soundworks, og KLH.

Henry Kloss var blant annet med å utvikle Dolby B, som alle i kassettgenerasjonen kjenner godt til. Han var også en av motorene for projeksjons-tv, som i stor grad har vært veldig populært i USA.

Henry Kloss kom inn i firmaet Tivoli Audio først etter å ha gått av med pensjon. Han ble da deleier sammen med Tom DeVesto, og laget blant annet det vi i dag kjenner som Modell One, Modell Two, og PAL.

Designen var ikke ulik radioen han hadde laget under navnet KLH Modell Eight, som ble lansert i 1960. Denne radioen er et yndet samlerobjekt i dag, mye takket være suksessen med Tivoli Modell One. Modell Eight blir ansett å være Modell One sin forgjenger.

Kloss fikk kun med seg begynnelsen på den suksessen som Tivoli har oppnådd, og da først og fremst med de produkter som er signert av nettopp han, Henry Kloss, som døde som 72-åring. Tivoli Audi lever videre i beste velgående.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.