Plattformen skal være klar for Johan Sverdrup neste år. Men Aibel mangler 400 fagfolk som ikke finnes i Norge

Verdens største kranfartøy, Sleipnir, har denne uka satt tre gigantiske byggeklosser nøyaktig sammen på den femte og siste Johan Sverdrup-plattformen, som skal seiles ut til feltet våren 2022.

Plattformen skal være klar for Johan Sverdrup neste år. Men Aibel mangler 400 fagfolk som ikke finnes i Norge
Sleipnir har her løftet den 5400 tonn tunge prosessmodulen til Johan Sverdrup (P2) bort fra transportlekteren. Foto: Jan Arne Wold & Øyvind Gravås, Woldcam AS

Den spektakulære løfteoperasjonen ble gjennomført i Førresfjorden, øst for Haugesund med involvering av mellom 10 og 12 fartøy med ulik størrelse og funksjon. Kranfartøyet Sleipnir, som kan løfte 20 000 tonn ved bruk av to kraner samtidig, gjennomførte tre tungløft-operasjoner på under tre døgn.