Konseptet HX1 har 4+2 seter og 220 kW samlet effekt. (Bilde: Peugeot)

Peugeots første plug-in

En seksseters MPV med 220 kW og motstandskoeffisient på kun 0,28 Cd er sjelden kost.

Det er noe av innholdet i Peugeots konsept HX1 som de tar med seg til bilmessen i Frankfurt i september.

30 km på strøm

Peugeot har allerede i salg dieselhybriden 3008 HYbrid4. Den kombinerer en 120 kW dieselmotor med en 27 kW elmotor.

Den samme hybride drivlinja er plassert i 508 RXH som kommer på markedet neste år.

Peugeot 508 RXH er franskmennenes andre dieselhybrid og kommer i 2012.

I HX1 har både forbrenningsmotor, elmotor og batteri mer effekt og kapasitet.

Under panseret har hybriden den samme dieselmotoren som finnes i dagens 508 GT. Det vil si en 2,2-liter HDI som yter 150 kW/458 Nm. I HX1 har den godt selskap av en 70 kW elmotor på bakakslingen.

Og i motsetning til 3008-hybriden er HX1 ladbar (plug-in-hybrid). Litiumionebatteriet holder til cirka 30 kilometer kjøring på strøm alene. Dermed kan bilen trakte med et kombinert forbruk på 0,32 l/mil og et utslipp på 89 gram CO2/km.

1,37 meter lav

Ta betegnelsen MPV i din munn, og mange av oss tenker på en litt høyreist familiesliter.

Høyreist er en beskrivelse som passer særs dårlig på HX1 som strekker seg kun 1 373 mm opp fra asfalten og er 4 954 mm lang og 1 990 mm bred.

Den spennende utformingen er det faktisk en nordmann som har ansvaret for, bildesigneren Per Ivar Selvaag. Les mer i denne artikkelen hos Bil Norge.

Av aerodynamiske designgrep er ikke spoilerne som slår seg ut ved 100 km/t det mest spennende. Ta en titt under på felgene der de sju eikene har hvert sitt "turbinblad" som i fart felles ut. Slaps og søle trenger man ikke bekymre seg for på en konseptbil.

Peugeot 508 RXH er franskmennenes andre dieselhybrid og kommer i 2012.

Peugeot 508 RXH er franskmennenes andre dieselhybrid og kommer i 2012.