AIRBUS FELLO’FLY

Passasjerfly fra SAS skal imitere trekkfuglene for å spare drivstoff

To passasjerfly i tett formasjon kan spare 5-10 prosent drivstoff per tur.

SAS har så langt mottatt halvparten av sine åtte bestilte A350-900. Nå skal de hjelpe flyprodusenten i et testprosjekt.
SAS har så langt mottatt halvparten av sine åtte bestilte A350-900. Nå skal de hjelpe flyprodusenten i et testprosjekt. (Samere Fahim Photography)

To passasjerfly i tett formasjon kan spare 5-10 prosent drivstoff per tur.

Trekkfuglenes energieffektive formasjonsflyginger er forbildet når flyprodusenten Airbus jobber med å gjøre noe lignende for langdistansefly og slik spare drivstoff.

«Fello’fly» heter demonstrasjonsprosjektet som Airbus lanserte på Dubai Airshow i november i fjor.

Nå har Airbus funnet seg samarbeidspartnere i prosjektet – en av dem er SAS.

SAS og det franske flyselskapet Frenchbee stiller med sine nye passasjerfly av typen A350-900 i prosjektet, melder Airbus.

«Wake-energy retrieval»

Fugler har vært en inspirasjonskilde for flydesignere siden luftfartens barndom. Her er det trekkfuglenes «wake-energy retrieval» som er målet å imitere. 

Det vil si å pare opp passasjerflyene på lange formasjonsflyginger. Ideelt posisjonert kan flyet bak utnytte oppdrift fra flyet foran, redusere motorkraften og dermed også drivstofforbruket.

Akkurat dette er gammel kunnskap. Også i Airbus er det gjennomført lignende såkalte «wake-energy retrieval»-prosjekter tidligere. Foreløpig testing indikerer 5-10 prosent drivstoffbesparelse på følgeflyet.

Det prosjektet nå dreier seg mest om, er de operasjonelle sidene knyttet til hvordan passasjerflyene kan gjennomføre ordinære ruteflygninger i relativt tett formasjon på en praktisk og ikke minst trygg nok måte.

I tillegg til de to flyselskapene har Airbus inngått samarbeid med tre leverandører av flygekontrolltjenester som også er sentrale aktører i et slikt prosjekt. Disse er Eurocontrol, franske DSNA (Direction des Services de la Navigation Aérienne) og britiske NATS.

Les også

Testinga er i gang

Disse selskapene og flyselskapenes rolle blir å stille med sin operasjonelle ekspertise og erfaring for hvordan passasjerflyene kan føres trygt sammen i lufta med minst mulig innvirkning og endring på dagens prosedyrer, mens Airbus parallelt fortsetter å jobbe med de tekniske løsningene som skal bistå besetningene i å holde seg i formasjon.

Det pågår flytesting nå i 2020, og de nye aktørene skal bidra i testflygninger over havområder i 2021.

Airbus påpeker at når passasjerflyene i dag trafikkerer fastlagte interkontinentale ruter utenfor kontrollert luftrom i dag, har de typisk en separasjon på 30-50 nautiske mil (55-90 kilometer). 

Flyprodusenter har alltid forsøkt å etterligne naturen på denne måten («biomimicry»/biomimikk). Foto: Airbus

Dette må reduseres til 1,5 nautiske mil dersom det skal være mulig å gjenvinne energien fra lederflyet. Airbus påpeker at selv om dette kan høres utfordrende ut, vil det fortsatt være ti ganger så stor avstand som minste tillatte separasjon i vertikalplanet, noe som i tiår har vært tusen fot (305 meter). Minste tillatte separasjon i horisontalplanet er for øvrig fem nautiske mil.

Airbus mener det er realistisk å sette konseptet i ordinær drift i løpet av 2025.

SAS har så langt mottatt halvparten av sine åtte bestilte A350-900, men det har selvsagt ikke blitt mange flytimer på dem i 2020. Selskapet har blitt enige med Airbus om å utsette leveransen av to av flyene fra 2021 til 2022.

Les også

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå