MARITIM

Flere hundre skip venter på å få komme gjennom Suezkanalen – her kan du følge dramaet

Gigantskipet som har blokkert Suezkanalen, er løs. Men køen er fortsatt enorm - fra begge sider.

Det grunnstøtte konteinerskipet Ever Given blokkerer effektivt Suezkanalen, en av verdens viktigste skips- og handelsruter.
Det grunnstøtte konteinerskipet Ever Given blokkerer effektivt Suezkanalen, en av verdens viktigste skips- og handelsruter. Foto: AP / NTB
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
25. mars 2021 - 20:17 | Endret 30. mars 2021 - 11:08

Arbeidere har lyktes med å få løs gigantskipet som i nesten en uke har blokkert Suezkanalen, viser TV-bilder.

Trafikken er på vei til å gjenåpne, ifølge egyptiske myndigheter. Satellittbilder viser også at skipet har endret kurs.

Ved hjelp av høy vannstand, greide kraftige taubåter å vri konteinerskipet slik at det sto 80 prosent i riktig retning.

Etter å ha trukket det fullastede 220.000 tonn store fartøyet over kanalbanken, trakk bergingsteamet fartøyet mot en bred vannstrekning halvveis mellom den nordlige og sørlige enden av kanalen. Der vil skipet nå gjennomgå teknisk inspeksjon, sier kanalmyndighetene. De sier samtidig at motoren fungerer.

Beveget seg

Etter å ha stått bom fast siden tirsdag 23. mars, var det først lørdag at mannskapene klarte å bevege på det grunnstøtte skipet. Ever Given flyttet seg 30 grader, ifølge Kanalmyndighetens sjef Osama Rabie. Han mente det var håp om å få skipet løs søndag.

Andre eksperter var mer pessimistiske og uttrykte bekymring for hva som ville skjedd hvis ikke skipet kom løs nå. Neste periode med høyvann ville først inntreffe om et par uker, ifølge Plamen Natzkoff i selskapet VesselsValue.

Losen tilknyttet Kanalmyndigheten trodde at neste fase vil innebære å fjerne i alle fall en del av skipets last. Det ville potensielt tatt lang tid.

Vis mer

Seiler rundt Afrika

Redaktør Richard Meade i bransjetidsskriftet Lloyd's List viste til kilder med kjennskap til bergingsoperasjonen som trodde det vil være mulig å flytte skipet i løpet av ett eller to døgn.

Likevel ga flere shippingselskaper tilsynelatende opp håpet om en snarlig løsning. I stedet har de jobbet med å omdirigere skip mot Kapp det gode håp slik at de kan seile rundt Afrika.

Søndag meldte Lloyd's List at et økende antall selskaper valgte denne løsningen. Blant annet tok to skip fra det franske selskapet CMA-CGM veien rundt Afrika på vei mot Asia.

Sandstorm

Flere hundre skip venter på å passere Suezkanalen.

Ever Given var på vei fra Kina til Rotterdam da det grunnstøtte under en sandstorm tirsdag.

Skipets japanske eier, rederiet Shoei Kisen Kaisha, har omtalt bergingsarbeidet som «ekstremt vanskelig».

– Dette er billedlig talt en tung hval som har strandet, konstaterer Peter Berdowski i det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage, som ankom havaristen torsdag. Det er samme selskap som ble leid inn for å heve den russiske ubåten Kursk.

Karttjenesten Marine Traffic følger verdens skipstrafikk. I kartet under kan du se hvor Ever Given befinner seg akkurat nå:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

 

Norskeide skip

Flere hundre andre skip har ventet på å passere gjennom den sterkt trafikkerte kanalen, blant dem 16 skip med norske eierinteresser.

Etter først å ha sluset noen skip gjennom via en sidekanal, besluttet det statlige egyptiske driftsselskapet torsdag å stenge kanalen helt. 

I fjor passerte nesten 19.000 skip gjennom kanalen, og i lasten hadde de rundt 12 prosent av verdenshandelen.

Argument for Nordøstpassasjen

Kanalen gjør at skip slipper å gå den lange veien rundt sørspissen av Afrika og reduserer dermed fraktprisen betraktelig.

Ruten mellom Singapore og Rotterdam blir for eksempel 6.000 kilometer og opptil to uker lengre når Suezkanalen ikke kan benyttes.

Regjeringen i Russland mener blokkeringen av Suezkanalen viser hvor viktig det er å satse på Nordøstpassasjen.

– Appellen til Den nordlige sjøruten vil vokse både på kort og lang sikt, sa den russiske diplomaten Nikolaj Kortsjunov til nyhetsbyrået Interfax fredag.

Den nordlige sjøruten er en betegnelse på hoveddelen av Nordøstpassasjen. Passasjen går forbi Nord-Norge, Sibir og til Stillehavet.

HERØYA 20240214
Seram Coatings, driver med å gjøre det mulig å sprøyte silisiumkarbid.
Jens Lehrmann, administrerende direktør i Seram Coatings.(Uten briller) og teknologidirektør Stian Sannes (Briller)
Dette er produktet som sprøytes på metallet via roboten.
Foto: Arash A. Nejad
Les også

Dette pulveret kan bli milliardindustri

Flaskehals

Tirsdagens grunnstøting fikk oljeprisen til å skyte i været med nærmere 6 prosent onsdag, før den igjen falt torsdag.

– Det er helt utrolig hva et enkelt fartøy kan gjøre mot det globale oljemarkedet, sier Bjørnar Tonhaugen i Rystad Energy.

– Det grunnstøtte skipet i Suezkanalen er en visuell definisjon på hvordan forsyningsruter kan være en flaskehals ved effektivt å forstyrre en av verdens travleste ruter for all varehandel, sier han.

Artikkelen er oppdatert etter publisering. Smit Salvage er basert i Nederland, ikke i Danmark.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.