Unibuss-sjef Øystein Svendsen, sjef i Norgesbuss Atle Rønning og  Nobinasjef Jan Volsdal sammen med markedssjef i Ruter, Ellen Rogde og miljøbyråd Lan Marie Berg er enige om at kollektivtransporten i Oslo vil gjøre et byks i elektrifisering neste år.
Unibuss-sjef Øystein Svendsen, sjef i Norgesbuss Atle Rønning og Nobinasjef Jan Volsdal sammen med markedssjef i Ruter, Ellen Rogde og miljøbyråd Lan Marie Berg er enige om at kollektivtransporten i Oslo vil gjøre et byks i elektrifisering neste år. (ORV)

ELEKTRISK BUSS I OSLO

Oslo skal ha 70 elbusser i drift innen neste sommer

Skal bli Europas fremste på elbuss.

På tross av fine ambisjoner og flotte PowerPointer, så det ut som om Oslo skulle bli en elbussinke etterhvert som andre byer lanserte sine ambisiøse planer. Men ikke lenger nå. 

På en pressekonferanse hos Unibuss store bussterminal på Alnabru i Oslo fortalte Ruter og miljøbyråd Lan Marie Berg om Oslos nye satsing på elbusser.

Ikke bare skal byen anskaffe 70 elektriske busser før neste sommer. De vil også gjøre hovedstaden til Europas fremste på elbuss.

- Full politisk enighet

Med til sammen 76 elbusser, inkludert de seks som har gått i prøvedrift siden sent i fjor, vil Oslo ha flere elbusser enn noen annen europeisk hovedstad i forhold til størrelsen.

– Dette handler ikke bare om klima, men om selve bymiljøet. Vi minker utslipp av skadelige gasser og vi reduserer støy i gatene. Men også busspassasjerene får en bedre opplevelse inne i bussen med redusert støy og vibrasjoner.

Samtidig øker Oslo kommune støtten til Ruter. 

En god dag på jobben: Miljøbyråd Lan Marie Berg er fornøyd med Ruters store satsing på elbusser og adm. dir. i Unibus, Øystein Svendsen, gleder seg over ha fått den støste kakebiten. Foto: ORV

- Det og at vi nå har en halv million færre passeringer i bomringen i Oslo og Akershus er en svært gledelig utvikling. At Ruter nå annonserer innkjøp av 70 elbusser til er gledelig akkurat i år når vi er Europas miljøhovedstad. Norge har jo en spesiell stilling i verden på grunn av alle elbilene og nå kan vi lede an på elektrifisering av kollektivtransporten også, sier hun.

– Dette er et område det er full politisk enighet om. Vi er svært fornøyd med at det nåværende byrådet fortsetter den utviklingen det forrige byrådet satte i gang, og vi kommer til å støtte satsingen på en utslippsfri kollektivtransport helhjertet, sier leder for Samferdsel- og miljøkomiteen og Høyres gruppeleder i bystyret i Oslo, Eirik Lae Solberg.

Fordeles på tre

Av de 70 nye bussene som skal anskaffes er det 50 leddbusser på 18 meter og 20 såkalte solobusser på 12 meter. Det er tre operatører som har fått kontrakter.

Ingen dieselmotor: Der vi før fant en støyende og forurensende dieselmotor finner vi nå to av de tre svær batteriene. Foto: ORV

Unibuss har fått den største på 40 busser. 30 av dem blir leddbusser og 10 solobusser. De skal erstatte eldre busser på diesel i dag. Elbussene skal først og fremst brukes i rushtiden, som betyr en driftstid på fem til seks timer i døgnet.

Nobina har fått den nest største kontrakten. De vil anskaffe 20 elektriske leddbusser og sette dem inn på linje 31.

– Dette er en av de mest trafikkerte linjene i Norge med 50 000 daglig reisende. Nå blir den nesten helt elektrifisert med de to leddbussene vi har hatt i trafikk der siden sent i fjor, sier sjef for Nobina, Jan Volsdal.

De siste 10 elbussene er det Norgesbuss som skal anskaffe og sette i drift i Groruddalen. Her er det snakk om 12 meter lange solobusser.

Koster litt

Det er beregnet at kostnadene med å kjøpe de 70 elbussene og bygge den nødvendige infrastrukturen og drive alt i 10 år, vil beløpe seg til 850 millioner kroner.

En grov tommelfingerregel er at selve bussene er dobbelt så dyre som å kjøpe en konvensjonell dieselbuss. Og så må det etableres masse infrastruktur for lading. Bare Unibuss sin terminal på Alnabru må tilføres en effekt på 6 MW for å kunne forsyne alle de pantografbaserte ladestasjonene de skal bygge der.

I en lengre tidsperiode vil billig strøm kompensere for dyrt fossilt drivstoff og prisgapet mellom busser med batterier og dieseldrift vil reduseres.

Det er opp til de ulike selskapene som kjøper transporttjenester som avgjør hvor mye som skal bli elektrisk. Vi kjøper det de vil ha og denne gangen ble det veldig mye batterielektrisk. Til sammen vil Oslo fra sommeren neste år har 14 prosent av busstrafikken på batterielektriske busser, sier adm. dir. i Unibuss, Øystein Svendsen.

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)