ELBIL

Oslo kommune innfører betaling for lading på oppfordring fra Norsk Elbilforening

– Gratis lading har ingen effekt når det ikke er ladeplasser å oppdrive.

Byrådet i Oslo innfører betaling for lading av elbiler på kommunale ladeplasser.
Byrådet i Oslo innfører betaling for lading av elbiler på kommunale ladeplasser. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
4. okt. 2018 - 14:09

Elbiler har hittil kunnet lade gratis på Oslos 1.450 kommunale ladeplasser for el- og hybridbiler. Men nå vil Byrådet i Oslo innføre betaling for lading, skriver Elbilforeningen på sine nettsider, elbil.no.

Dette er et av tiltakene som vil bli lagt fram når Byrådet i Oslo på onsdag kommer med sitt budsjett for 2019.

Norsk Elbilforening har tidligere oppfordret byrådet til å innføre ladebetaling for å frigjøre ladeplasser, men det gjenstår å se om prisen blir «fornuftig» slik Elbilforeningen har forutsatt.

– Gratis lading mister effekten

– Gratis lading som insentiv for å få flere til å velge elbil mister helt effekten når det ikke er ledige ladeplasser å oppdrive, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening til elbil.no.

Hun advarer likevel mot å sette prisen på lading så høyt som man har sett andre steder i landet.

– Fredrikstad kommune har for eksempel foreslått 50 kroner timen for normallading. Det blir dyrere enn bensin og diesel, påpeker Bu.

I stedet trekker hun fram Bergen, der ladestrøm i Bygarasjen koster 8 kroner timen på dagtid og 4 kroner på natten, som et godt utgangspunkt for hvor Oslo kommune bør legge prisen.

Oslo kommune vil komme tilbake til konkrete priser i løpet av høsten, opplyser Lan Marie Nguyen Berg, MDGs byråd for miljø og samferdsel.

– I dag er det mange som bruker ladeplassene til å parkere bilen sin. Når det koster å lade, vil det gi bedre sirkulasjon, og gjøre det lettere å finne en ledig lader til bilen, sier hun til Norsk Elbilforening.

Det vil fremdeles være gratis å parkere elbiler på kommunale parkeringsplasser uten lading.

Satsing på flere ladepunkter

I byrådets 2019-budsjett ligger det også en rekke tiltak for å få fart på utbyggingen av ladepunkter i Oslo, skriver Norsk Elbilforening:

  • Støtteordninger for bygging av ladepunkter i borettslag og sameier, og hjemme hos næringsdrivende og taxisjåfører, skal gjøre det mulig å få opp inntil 16.500 nye punkter i 2019.
  • Oslo kommune vil bygge 600 kommunale ladere i 2019, pluss 100 dedikerte ladere til elvarebiler og 15 hurtig- og semihurtigladere for eltaxier.
  • Nye støtteordninger til bygging av ladepunkter på kommunale og private arbeidsplasser.

Christina Bu mener Oslo henger langt etter utviklingen, til tross for det som er gjort for å fremme elbilskiftet.  

– Det er umulig å bygge for mye lading slik situasjonen er i de største byene nå, sier hun til elbil.no

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.