Antall fossilbiler gjennom bomringen rundt Oslo faller raskere enn tallet på elbiler gjennom bomringen stiger.
Antall fossilbiler gjennom bomringen rundt Oslo faller raskere enn tallet på elbiler gjennom bomringen stiger. (Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix)

Bompenger - rushtidsavgift

917.000 færre bompasseringer med fossildrevne biler siden rushtidsavgiften ble innført

Antall passeringer med elbil gikk opp 496.000.

Nye takster i bomringen har gitt resultater i Oslo og Akershus. Tall fra det siste året viser en nedgang på 917.000 passeringer med fossildrevne biler.

I samme periode har antall passeringer med elbil økt med 496.000.

– Det er en oppgang på hele 38,9 prosent siden september i fjor, sier kommunikasjonssjef i Fjellinjen, Håkon Nordahl.

Totalt har trafikken gått ned med 4,9 prosent, viser tall fra Fjellinjen. Det var 475.000 færre biler gjennom bomringen i september i år i forhold til i fjor.

Trafikken har endret seg

1. oktober i fjor ble rushtidsavgiften innført i Oslo, og tallene viser at trafikken har endret seg det siste året. I halvtimen før rushtiden, fra klokken 6 til 6.30, har trafikken økt med 3,6 prosent. Samtidig var det en nedgang i selve rushtiden på 2,6 prosent.

Selv om antallet passeringer med elbil øker, er det fortsatt fossildrevne biler som står for mesteparten av passeringene. 81,2 prosent av passeringene i september i år var fossildrevne biler.

– Denne veksten er helt eventyrlig, og viser at elbilrevolusjonen for alvor er i gang i Oslo. Det viktigste er likevel å redusere biltrafikken, da elbiler også tar mye plass i en by som allerede har for mye biltrafikk, sier Sirin Stav, vara i Oslo bystyre for Miljøpartiet De Grønne.

Kommentarer (30)

Kommentarer (30)