- Noen tider på dagen er det markant høyere bruk av Facebook enn andre. Hvis du timer oppdateringene mot disse, øker sjansen for at du får oppmerksomhet og respons, sier faglig leder Jørgen Brunborg-Næss i Synlighet.
Facebook-aktiviteten følger ganske naturlig rytmen i en hverdag med ni-til-fire-jobb.
- Høydepunktene er ved frokosttid, på vei til jobb, når folk akkurat har kommet seg på jobb men ennå ikke er skikkelig i gang med arbeidsoppgavene, rundt lunsj og på kveldstid etter at middag og legging av barn er unnagjort, sier Brunborg-Næss.
Onsdag beste Facebook-dag
Facebooks brukerstatistikk avslører at aktiviteten er aller høyest rett før klokken 09.00.
En ny rapport fra edgerankchecker.com (november 2011), avslører dessuten at onsdag er den ukedagen det deles og klikkest mest på Facebook-oppdateringer.
Samtidig har firmaer som kommuniserer med kunder 32 prosent større gjennomslagskraft på søndager enn på en ukedag, ifølge convinceandconvert.com. Dette skyldes blant annet at konkurransen fra andre profesjonelle aktører på Facebook er mye mindre i helgene.
Mobilbruk tar av
Ca 350 millioner av Facebooks totalt 800 millioner brukere har også tilgang via mobiltelefon. 33 prosent av alle oppdateringer kommer nå fra mobil.
- Hvordan har økt bruk av mobiltelefoner forandret mønsteret?
- Mobilbruk bidrar til mer aktivitet i morgenrushet og lunsjpausene, og mens tablets brukes mest på tidlig kveld, tar folk med seg mobilen i senga. Generelt ser vi at mobilbruken fyller ut noen av hullene i hverdagen der hvor PC-aktiviteten går ned.
- Hvordan bør man som avsender forholde seg til at venner og kunder er på ulike plattformer til ulike tider?
- Man bør tenke på hva man poster når. Noe innhold egner seg godt til mobil konsumering, annet ikke. Omfangsrike artikler og video kan for eksempel være dårlig egnet for mobil, og enkelte konkurranser som bedrifter legger ut på underfaner på sine sider er ikke tilgjengelige i det hele tatt hos en mottaker med mobiltelefon, sier Brunborg-Næss.
Les også:
Path er det intime alternativet til Facebook
Timing mot målgruppe
Etter hvert som flere bedrifter får et seriøst og proft forhold til Facebook som markedskanal, skulle man kanskje tro at informasjonsstrømmen vil bli overveldende i Facebooks peak hours. Men ifølge Jørgen Brunborg-Næss er vi ennå ikke der.
- De fleste bedrifter reflekterer nok ikke veldig mye over timingen, men risikoen for at det kan bli sånn er selvfølgelig til stede. Hvis mange poster samtidig, kan det bli mye støy. Og da må man som avsender vurdere konkurranse opp mot aktivitet.
Uansett vil perfekt timing avhenge av målgruppa man henvender seg til. Ulike grupper vil respondere ulikt, og man må prøve seg fram.
- Hvis en bedriftsside har 300 likes, hjelper det ikke så mye å vite når det generelt er høyest aktivitet på Facebook. Da må man finne ut når akkurat disse 300 er mest aktive, sier Brunborg-Næss.
Gode poster ligger lenger
Popularitet kan også kompensere en del for dårlig timing. Siden de fleste sorterer sin nyhetsstrøm etter «fremhevede hendelser først» i stedet for «siste hendelser først», vil poster med mange likes og kommentarer bli liggende godt synlig en stund.
Les mer om dette i artikkelen «Derfor ser du ikke alle oppdateringer på Facebook».