IT

– Opera kunne blitt mye større

MER TEKNOLOGI: Opera-gründer Jon S. von Tetzchner mener hans strategi med mer teknologisk satsing kunne gitt selskapet like store inntektsmuligheter som Facebook.
MER TEKNOLOGI: Opera-gründer Jon S. von Tetzchner mener hans strategi med mer teknologisk satsing kunne gitt selskapet like store inntektsmuligheter som Facebook. Bilde: Dag Yngve Dahle
Espen Zachariassen
27. juni 2011 - 14:22

Fredag kom den overraskende meldingen om at Opera softwares grunnlegger trekker seg helt ut av selskapet.

Jon S. von Tetzchner var med på å starte opp nettleservirksomheten i 1995.

Opera har blitt en suksess i hovedsak fordi nettleserne komprimerer datatrafikken og gir rask nedlasting.



Trakk seg

Gründeren trakk seg som toppsjef i fjor.

Etter en periode som strategisk rådgiver, forlater han hjertebarnet torsdag 30. juni – på en snau ukes varsel.



Uenighet

Offisielt handler det om uenighet mellom ham og ledelsen i hvordan selskapet skal utvikles.

I en e-post til de ansatte forklarer von Tetzchner at ledelsen og styret er mer fokusert på kvartalsresultatene enn han selv er.



Større muligheter

Han utdyper overfor Teknisk Ukeblad:

– Selskapet har et uttalt mål om 500 millioner brukere i slutten av 2013, fra dagens 200 millioner. Samme år er inntektsmålet 1,6 milliarder kroner. Jeg mener nok at potentialet er høyere enn det, men at det krever større investeringer i produkt og i organisasjonen.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Han ønsker en raskere investeringstakt ved at Opera legger mer av inntektene i utvikling av nye løsninger og forretningsmodeller nå.

Det skaper konkurransefortrinn som igjen gir større inntekter på litt lengre sikt enn den kvartalsvise horisonten som ledelsen har.



Investere mer i teknologi

– Vi spiller i en liga der vi konkurrerer med sterke selskaper, og vi har ikke like mye penger som dem. Derfor ønsker jeg å legge mer av inntektene i investeringer nå for å kunne få bedre resultater litt senere, sier von Tetzchner.



Facebook

Han sammenlikner mulighetene med inntektene hos Facebook.

– Vi har inntekter på én US dollar pr. bruker på pc og noe mindre på mobile brukere. Facebook har en inntekt på fire dollar på hver bruker. Jeg ser ingen grunn til at vi skal tjene mindre penger enn slike selskaper, sier Opera-gründeren til Teknisk Ukeblad.

Han vil ikke snakke høyt om hvor mye mer selskapet ville komme til å tjene ved å følge hans strategi.



Større utbytte

Von Tetzchner er største aksjonær i Opera og har ingen planer om å selge seg ut.

En effekt av selskapets strategi kan bli at han får et større utbytte av aksjene de enste par årene enn han ville fått med hans egen strategi.

Gründeren sier seg ikke uenig i resonnementet, men virker mindre interessert i problemstillingen.



Mange tilbud

– Hva skjer med ditt daglige virke fremover?

– Nå skal jeg først ha sommerferie og tenke mye på hva jeg skal gjøre. Jeg har allerede gjort meg noen tanker, men det er ikke noe jeg ønsker å snakke høyt om. Det mangler heller ikke på forespørsler fra folk som vil gjøre noe sammen med meg.



Maling på veggen

– Hva slags reaksjoner har du fått på at du slutter?

– Det kom som en overraskelse på folk. De er nok ganske sjokkerte. Jeg er jo nesten som en del av malingen på veggen. Det har kommet hyggelige mail, og det finnes folk som er litt lei seg. Dette har vært både hyggelig og på en måte litt tøft, sier Jon S. von Tetzchner til Teknisk Ukeblad.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.