IT

- Ønsk usikkerheten velkommen

Twitter-sjef Evan Williams på ONA09 i San Francisco.
Twitter-sjef Evan Williams på ONA09 i San Francisco. Bilde: Anders Brenna
Anders Brenna
2. okt. 2009 - 22:19

Twitter er en relativ enkel nettjeneste som lar folk diskutere på nett gjennom 140 tegn lange meldinger.

På rekordkort tid har selskapet vokst seg kjempestore, og får mye oppmerksomhet over hele verden. 60 prosent av Twitter-bruken skjer utenfor hjemlandet USA, og japanerne var tidlig ute med å dra i gang en massiv utbredelse, ifølge Twitter-sjefen.

Flaks

Mye kommer som en følge av en enkel tjeneste som mange liker å bruke, samt et navnevalg som traff godt, og som raskt ble en kjent merkevare. Det lå imidlertid ikke mye planlegging eller tankearbeid bak denne suksessfaktoren.

- Vi hadde flaks med navnet og merkevaren, sier Williams.

Twitter ble raskt assosiert med fugletvitring, mens kallenavnet «tweet» for en Twitter-melding kom fra en av brukerne.

- Jeg vet ikke hvem som kom opp med «tweet», men vi skjønte raskt at det var genialt. Mye bedre enn «status update», sier Williams.

Twitter?

Twitter får mye pepper fra forståsegpåere som mener den raskt voksende nettjenesten bare er fylt med intetsigende tullprat. Debatten har nylig rast her i Norge, og Williams har fått høre det ofte nok til at han ikke gidder å høre mer på det.

- «Hvorfor skal vi bry oss om Twitter?», sier folk, men så bryr de seg likevel, sier Williams.

Han forslår at de kanskje burde endre standardspørsmålet fra «What are you doing?» til «What did you have for breakfast?», for å blidgjøre kritikerne.

Erfaren seriegründer

Twitter er langt fra Williams første prosjekt. Han ble en kjent figur på internett etter å ha dratt i gang blogging med Blogger som ble solgt til Google.

Det var et biprodukt til selskapet hans Pyra Labs, som egentlig satset på å levere et nettbasert prosjektstyringsverktøy. Blogger var «bare» en enkel tjeneste, men det var den som tok av.

Sånn har det også vært med Twitter. Det var bare et biprosjekt ved siden av oppstartsselskapet Odeo, men på samme måte som med Blogger, var det biprosjektet som fikk fotfeste i markedet.

- Ting skjer aldri slik du tror det vil skje. Det er på mange måter en del av den naturlige utviklingen å ikke vite hvor man går hen, sier Williams.

Velkommen usikkerhet

- Ha en klar visjon, men ønsk usikkerheten velkommen, sier Williams.

Twitter-sjefen snakker av erfaring. Google kjøpte Blogger etter at Williams og Pyra Labs egentlig hadde gitt opp, og mens tjenesten bare surret og gikk uten videreutvikling.

Tross populariteten ble Blogger liggende delvis brakk i Google, noe som åpnet for at Wordpress kunne komme inn og ta posisjonen som det mest utbredte bloggeverktøyet på markedet.

Williams sluttet da også i Google etter relativt kort tid, og mange mener det var synd at det var Google som kjøpte Blogger. Det er ikke Twitter-gründeren enig i.

- Jeg angrer ikke på at Blogger ble solgt til Google. Det var kjempebra å være hos Google, og oppholdet gjorde meg i stand til å gjøre det jeg gjør med Twitter i dag, sier Williams.

Salget ga ham finansielle muligheter, samt et navn som gjorde det lettere å lykkes, men også evnen til å se at alle vellykkede selskaper må gjennom problemperioder.

- Jeg motiveres av folk som sier jeg kommer til å mislykkes, sier Williams.

For Twitter har det i stor grad bestått av mange nedturer med ustabil tjeneste som har gjort brukerne forbannet, og som resulterte i hånende kommentarer og artikler i diverse nettmedier. Erfaringen fra Blogger gjorde at Williams hadde lettere for å lede selskapet gjennom problemene.

- Vi vurderte aldri å stoppe Twitter. For meg var det kjent terreng. Uansett hvor flaut det er å gå gjennom slike problematiske perioder, er alternativet verre, sier Williams.

Tålmodige investorer

- Alle ønsker å gjøre noe stort. Twitter hadde tilfeldigvis det potensialet, sier Williams.

Investorene er tålmodige. «Fortsett å fokuser på å bygge en bedre tjeneste en stund til», er beskjeden Twitter-sjefen har fått fra investorene som finansierer selskapets utvikling.

Den samme tålmodigheten vises ikke hos verken media, analytikere, kommentatorer eller andre forståsegpåere. På ONA09-konferansen ble Williams nok en gang utfordret på hvordan Twitter skulle tjene penger på sin populæritet. Svaret var like vagt som alltid.

- Jeg er ikke bekymret for om vi kommer til å tjene penger, sier Williams.

Han viste til bedrifters bruk av Twitter, og dro frem Dell som et eksempel som har mange «followers» på Twitter fordi de bruker tjenesten som en kommunikasjonskanal med informasjon og spesialtilbud.

- Vi tilbyr en kommunikasjonskanal mellom bedrifter og kunder som ikke fantes før, sier Williams.

Hvis han har en konkret plan, tier han still om det.

Gratis for utviklere

På spørsmål fra salen om Twitters API-kall, som utviklere bruker til å lage egne programmer eller nettjenester som henter data ut og inn fra Twitter, vil forbli gratis i fremtiden, var Twitter-sjefen først klar i sin tale:

- Jeg tror ikke det. Vår fremgang skyldes i stor grad andre som bruker API-kall mot Twitter, sier Williams.

Han modererte seg litt etterpå, ved å si at eksisterende API-tjenester vil forbli gratis. Dermed åpner han for at eventuelle nye API kan kreve betaling, selv om det ikke er konkrete planer om det nå.

Ikke et nettsted

Twitter har relativt nylig relansert sitt nettsted, Twitter.com, og med besøkstallene kunne de lett dratt inn relativt store summer som ville dekket mye av kostnadene som følger av cirka 80 ansatte og en serverpark. Det er imidlertid ikke veien de velger å gå.

- Vi ser ikke på Twitter som et nettsted. Det er et nettverk, sier Williams.

Teknisk Ukeblad er tilstede på ONA09 i San Francisco, og blogger også direkte fra konferansen på Teknisk Beta.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.