MARITIM

Omfattende operasjon for å fjerne trålervrak fra Svalbard er nå avsluttet

Ulykken kan indirekte påvirke framtidig trafikk i området.

Skrotet på lekteren er restene av Northguider som forliste i Hinlopenstredet i 2018.
Skrotet på lekteren er restene av Northguider som forliste i Hinlopenstredet i 2018. Foto: Kystverket
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Til tross for en liten brann, en kollapset gangbru og seks isbjørner i siktet, har fjerningen av vraket av den forliste tråleren Northguider fra Svalbard gått relativt bra, forteller Rune Bergstrøm i Kystverket. 

– Vi er glade for at det ikke har vært noen skader på mannskapet. Med syv fartøyer og to store lektere så kan det fort skje en ulykke. Vi har vært redde for at vi skulle fått et oljesøl eller at fartøyene skulle gått på grunn, men det har heldigvis ikke skjedd, sier Bergstrøm.

Tråleren Northguider var på rekefiske i romjulen 2018 da den forliste i Hinlopenstredet på Svalbard. Sommeren etter prøvde det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage å fjerne vraket i én del, men uten hell.

I år har de i stedet hakket opp fiskebåten i biter. I helga var så godt som siste rest fjernet. Planen nå er å sende restene til opphugging i Nederland eller Bergen.

Les også

– Kommer til å få betydning

Til sammen har redningsaksjonen i romjulen, som foregikk i bitende kulde, og aksjonen for å fjerne vraket fra naturreservatet beslaglagt store ressurser. Forsikringsselskapet Gard har ikke villet gå ut med prisen på oppdraget. 

Sammen med Viking Sky-ulykken, cruiseskipet som mistet motorkraft og drev mot land ved Hustavika i Møre og Romsdal i mars i fjor, kommer Northguider-ulykken til å danne hovedgrunnlaget for et nytt utvalg som gi råd til myndighetene beredskapsmessige utfordringer for cruisetrafikken i området. 

Dermed kan Northguider-ulykken få indirekte konsekvenser for framtidig ferdsel i området.

– At den kommer til å få betydning, det er jeg sikker på, men det blir nok mer indirekte, sier Bergstrøm.

Det er Sysselmannen på Svalbard som leder utvalget. Viking Sky-ulykken skjedde på Nordvestlandet, men det ble stilt spørsmål om hva som ville skjedd om cruiseskipet hadde fått problemer på Svalbard i ettertid. 

Restene av Northguider skal sendes til Bergen eller Nederland for videre opphugging. Foto: Kystverket

Giljotin og magnet

Smit Salvage har brukt en giljotin, en kile som løftes og slippes på trålervraket, for å bryte stålet og kutte opp vraket. Det førte til at biter med isolasjon ble spredd utenfor lensene rundt vraket og havnet på strendene, noe som igjen har ført til at de har måttet rydde opp. Det har igjen krevd vakthold mot isbjørner. Totalt skal de ha sett seks isbjørner i området mens oppryddingen pågikk.

For å fjerne mindre stålbiter fra sjøbunnen har de brukt en stor magnet à la magnettypen som brukes på bilopphuggeri. Men siden det også var en del bly i Northguider har de måttet dykke for å plukke opp blybiter som ikke magneten tok. 

– De måtte være nøye med magneten når de tok den ut, for hvis den kom for nær skutesiden så satt den fast. Samme var det med giljotinen: Den måtte droppes akkurat i riktig sekund for at den skulle treffe riktig, sier Bergstrøm. 

Brannen oppsto da det ble brukt skjærebrenner for å kutte opp vraket, men brannen ble slukket før noen kom til skade.

Les også

Kraftig is

I tillegg skal det ha vært utfordringer med store isflak i området. To fartøy var dedikert til å fjerne mindre isflak med et nett, men flere ganger skal store isflak ha flyttet på ankerne til lekterne. I løpet av fjerningen kollapset også en gangbru som var satt opp mellom vraket og lekteren. 

– Det har nesten vært 100 prosent mer vind enn det værmeldingene sier at det skal være. Det har vært utfordrende at værmeldingene er såpass utfordrende. Det er noen forhold i dette stredet som gjør at værstasjonene ikke klarer å representere det været som er der, sier Bergstrøm. 

– Heller ikke isvarselet er veldig operativt. Det sier noe om tettheten av is, men ingenting om hvorvidt det er store eller små isflak. Det er nok en lang vei til dette blir bra, men at vi kan få noe som er bedre enn det som er der i dag, det er helt sikkert, sier han.

To uker på forskudd

I utgangspunktet var det lagt opp til at fjerningen av vraket kunne pågå i to uker til. Bergstrøm mener at valget om å kutte opp båten og at mange flinke folk var i sving er årsaken til at de ble ferdige før. Blant annet var flere lokale eksperter med som rådgivere. I tillegg hentet Smit sin mest erfarne bergingsmann fra Brasil. 

– De toppet laget, for å si det sånn, sier Bergstrøm. 

– Det er ingen lignende operasjon som er gjort så langt nord i Nord-Amerika, og sikkert ikke i Russland heller, uten at vi hører om alt som skjer der. Dette er sånn sett en unik operasjon, sier han videre.

Det er rederiet Opilio som eier Northguider. Forsikringsselskapet Gard har ansvaret for fjerningen og har leid inn Smit Salvage. Kystverket har ansvar for å følge opp at alt går rett for seg og at miljøet blir best mulig ivaretatt. Det har ikke lykkes TU å komme i kontakt med Smit Salvage så langt. 

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.