GOLIAT

Omfattende Goliat-rapport: Vekten økte med to tredeler – mistet styringen

– Både Hyundai og Eni mistet fullstendig styringen, ifølge Acona, som har skrevet en stor rapport om norske utbyggingsprosjekter.

Her, på Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Ulsan, Sør-Korea, ble Goliat bygget. Problemene var enorme, og vekten på den flytende produksjons-, lagrings og losseenheten økte så dramatisk at det ble nedsatt en egen arbeidsgruppe for å få redusert vekten.
Her, på Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Ulsan, Sør-Korea, ble Goliat bygget. Problemene var enorme, og vekten på den flytende produksjons-, lagrings og losseenheten økte så dramatisk at det ble nedsatt en egen arbeidsgruppe for å få redusert vekten. (Bilde: Roald Ramsdal)

– Både Hyundai og Eni mistet fullstendig styringen, ifølge Acona, som har skrevet en stor rapport om norske utbyggingsprosjekter.

En rapport, utarbeidet av Acona på vegne av Petroleumstilsynet (Ptil) som ble publisert tidligere i sommer, forteller den dramatiske historien om starten på oljeproduksjonen i Barentshavet: Det mye omtalte Goliat-prosjektets store problemer, der både verftet Hyundai Heavy Industries og oljeselskapet og operatør Eni Norge (nå Vår Energi) mistet kontrollen.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå