ELEKTRISK

Om to år har du nesten 100 rene elbiler å velge mellom

Markedet i Europa for el- og hybridbiler går fra 60 modeller i fjor, til 214 i 2021, ifølge ny analyse.

Renault, Volkswagen, Nissan og Peugeot er alle tungt inne i elbilmarkedet. Totalt ligger det an til at du i 2021 kan velge mellom over 90 ulike, rene elbilmodeller.
Renault, Volkswagen, Nissan og Peugeot er alle tungt inne i elbilmarkedet. Totalt ligger det an til at du i 2021 kan velge mellom over 90 ulike, rene elbilmodeller. Foto: Peugeot/Volkswagen/Nissan/Renault
18. juli 2019 - 18:00

Analysen ble publisert av Transport & Environment i dag, torsdag. Organisasjonen legger vekt på at myndighetene i ulike land fortsatt må bistå i overgangen fra fossilt brennstoff til elektrisitet.

«Myndighetene må sikre at førerne har de rette skatteincentivene og ladeinfrastruktur til å gå bort fra diesel og bensin fort», heter det i oppsummeringen.

Noe av utviklingen drives av EU-krav, og de vil sørge for at det vil være 92 helt elektriske bilmodeller å velge blant om to år, pluss 118 hybridmobeller.

Ifølge analysen vil det i 2025 bli produsert 4 millioner rene elbiler. Det vil være seks ganger mer enn i år. Da vil også antallet batteridrevne modeller igjen nesten dobles fra 2021, til over 170 – om vi skal tro analysen.

– Takket være EUs CO2-krav er Europa i ferd med å få tilgang på en bølge av nye biler med lengre rekkevidde og til rimeligere pris. Men jobben er ikke gjort. Elbiler må bli enda mer attraktive enn forurensende diesel- og bensinbiler, og dårlige plugin-hybrider, sier Lucien Mathieu, transport- og moblitietsanalytiker i T&E.

Klimagassutslippene skal kuttes kraftig i EU, særlig etter 2025. I 2030 må i utgangspunktet rundt 20 prosent av den europeiske bilparken gå på strøm.

Ifølge analysen vil bilmodellene til Volkswagen-gruppen utgjøre hele 41 av de drøyt 90 tilgjengelige elbilmodellene om to år.

Neste år blir det store året for nye modeller: Da blir det lansert over 30 nye, ulike elbilmodeller – det meste til nå. 

Nei til bompenger er ikke aktuelt i Oslopakke 3. Satsene økes for å finansiere en rekke tiltak fram til 2045.
Les også

Oslopakke 3-enighet: – En sjokkregning for alle bilister

Nok batterier?

Et problem for bilprodusentene er at det er lang ventetid på batterier. Analysen indikerer at det ikke blir noe problem fra 2023 – forutsatt at de planene som er lansert, faktisk også blir realisert. Blant annet foreligger det planer om en batterifabrikk i Nordland, men det prosjektet er ikke tatt med i regnestykket.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Her forventer T&E at det blir produsert bilbatterier i Europa om bare fire år. <i>Illustrasjon:  Transport & Environment</i>
Her forventer T&E at det blir produsert bilbatterier i Europa om bare fire år. Illustrasjon:  Transport & Environment

Batteribehovet i 2023 er ifølge T&Es analyse anslått å være rundt 130 GWh for å levere nok biler, varebiler, lastebiler og busser til å tilfredsstille etterspørselen. Det foreligger planer om nesten nøyaktig samme kapasitet. Kapasiteten er deretter ventet å bli doblet i løpet av de fem neste årene, og nå 274 GWh i 2028, ifølge rapporten.

Dette skal også gi flere jobber; med indirekte effekter vil rundt 120.000 jobbe i europeisk batteriindustri om fire år, tror analytikerne.

Målt mot innbyggertallet forventer analytikerne at Sverige forblir et bilproduserende land; etter Slovakia og Tyskland vil ingen i Europa produsere flere elbiler målt mot innbyggertallet i 2025.

Xpeng P7 er en av de mange kinesiske bilmodellene som er lansert i Europa. Så langt er det bare produsenten SAIC, som står bak merket MG, som har kapret vesentlige markedsandeler.
Les også

Tror EUs straffetoll på kinesiske elbiler kan bli 30 prosent

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.