Oljedirektoratet svindlet

Oljedirektoratet utsatt for fakturasvindel. Nå er millionene tilbake på konto

Svindlerne utga seg for å jobbe med havbunnsmineraler.

Selskapet som skulle ha de 17,6 millionene har gjort oppdrag for Oljedirektoratet med kartlegging av havbunnsmineraler. I stedet fikk svindlere utbetalt pengene til en britisk konto. Oljedirektoratet vil fortelle om hendelsen for å advare andre bedrifter.
Selskapet som skulle ha de 17,6 millionene har gjort oppdrag for Oljedirektoratet med kartlegging av havbunnsmineraler. I stedet fikk svindlere utbetalt pengene til en britisk konto. Oljedirektoratet vil fortelle om hendelsen for å advare andre bedrifter. (Illustrasjonsfoto: Oljedirektoratet)

Svindlerne utga seg for å jobbe med havbunnsmineraler.

I november i fjor ble Oljedirektoratet (OD) utsatt for et betalingsbedrageri på 17,6 millioner kroner. Det aller meste av pengene, rundt 17 millioner kroner, er nå tilbakeført til direktoratet.

Det er DNB som har fått pengene i retur fra den britiske forretningsbanken Lloyd's bank.

Utbetalt til britisk bank

I november fikk Oljedirektoratet en e-post-faktura fra et amerikansk selskap som har jobbet med kartlegging av havbunnsmineraler i Norskehavet. Både beløpet og leverandøren stemte.

To dager senere fikk Oljedirektoratet en ny e-post om at kontonummeret for utbetalingen skulle endres. Direktoratet kontaktet økonomiavdelingen i selskapet og fikk bekreftet det nye kontonummeret. Beløpet ble så utbetalt til en konto i en britisk bank.

– Vi sendte forespørselen til riktig adresse, men fikk svar fra svindlerne. Det oppdaget vi dessverre ikke, for e-postadressen var veldig lik den vi sendte til, sa Eldbjørg Vaage Melberg i Oljedirektoratet til TU i desember.

Hadde ingen grunn til mistanke

 Eldbjørg Vaage Melberg Foto: Oljedirektoratet

Oljedirektoratet opplyser ikke om hvilket selskap det gjelder, men trolig er det snakk om amerikanske Ocean Infinity. De har leasingkontrakt på det norske skipet Seabed Constructor, og har gjort flere kartleggingsoppdrag for OD.

– Vi har også hatt utbetalinger til dette selskapet tidligere, så vi hadde ingen grunn til å mistenke noe, sa Melberg til TU i november.

Hun vil i dag ikke kommentere om det aktuelle selskapet har blitt hacket, men sier at ingenting tyder på datainnbrudd i ODs systemer.

– OD er en digital bedrift med gode rutiner, men selv vi kan utsettes for slik svindel. Da viktig å gå ut og fortelle om det, så andre bedrifter også kan bli obs på denne risikoen, sier Melberg.

Hun sier at rutinene nå er ytterligere strammet inn, men vil ikke kommentere på hvilken måte.

DNB: Ring direktøren, ikke skriv epost 

Terje Aleksander Fjeldvær, leder for bedrageribekjempelse i DNB, sier at dersom man stusser på noe, for eksempel at mottaker endrer hvilket land pengene skal utbetales til, så skal man ta kontakt med et kjent kontaktpunkt.

– Altså skal man ringe til direktør eller økonomisjef. Man kan ikke ta kontakt på epost, for den går rett til svindlerne, sier Fjeldvær.

Terje Aleksander Fjeldvær, DNBs leder for bedrageribekjempelse. Foto: STIG B. FIKSDAL

Han forteller at i dette tilfellet hadde Lloyds Bank reagert på betalingen fra OD og frosset midlene mens de gjorde undersøkelser.

– I dette tidsvinduet rakk DNB å reklamere og fikk hindret utbetalingen. I mange tilfeller vil betalingen forsvinne rett ut, men denne gangen lyktes vi, sier Fjeldvær.

Han sier at svindlerne har kommet seg inn i dialogen mellom leverandør og betaler, men at det er vanskelig for DNB å si hvilket ledd som var kompromittert.

Viktig å slå alarm raskt

– Oljedirektoratet var heldige med at Lloyds reagerte på denne utbetalingen. I tillegg var de flinke og varslet banken sin raskt. Det hadde ikke vært noen vits i at Lloyds stoppet utbetalingen, om de ikke hørte noe fra oss. Vi reklamerer alltid, uansett, men det er veldig tidskritisk.

– Hvor rask må man være?

 Det er kanskje snakk om noen dager. Man øker sjansen hvis man slår alarm samme dag, men det er ikke noen garanti da heller. Ofte reagerer man ikke før man får en purring, og da er det gjerne for sent, sier Fjeldvær.

Politiet henla saken

Svindelen ble politianmeldt og politiet gjennomførte avhør og gikk gjennom e-poster og datalogger. Likevel ble saken henlagt i desember.

Melberg omtalte dette som ugreit og sa at Oljedirektoratet vurderte å påklage saken. Det har ikke skjedd.

– Det har vi valgt å ikke gjøre, fordi vi vurderte det som lite sannsynlig at Statsadvokaten ville komme til en annen konklusjon. 

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå