– Utbyggingen av det norske veinettet har ikke gitt alle veibrukere over hele landet en effektiv og trygg veitransport, sier direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken Øyvind Solberg Thorsen.
Dessuten mener OFV at det kreves et krafttak i årene som kommer for å ta igjen det store vedlikeholdsetterslepet.
Her er OFVs viktigste forventninger:
1. Ta vare på de veiene vi har
- Stortingets enighet om nasjonal kartlegging av etterslepet på statlig og fylkeskommunalt veinett må følges opp
- Fylkesveinettet må få en klar plass i nasjonal transportplan gjennom en forutsigbar og
målrettet tilskuddsordning - Veibrukere kjenner ikke fylkesgrenser – det må sikres at drift og vedlikehold har lik standard på tvers av ulike veieiere.
2. Bygg hovedveinettet
- Gode og effektive veier binder landet sammen. Derfor må prosjekter som binder landsdeler bedre sammen prioriteres
- Store veiprosjekt skal ha eget klimagassbudsjett, og det skal være klimakrav i kontraktene
3. Trafikksikre veier
- Veiene i Norge skal være trafikksikre, tilgivende og bidra til at skadeomfanget ved ulykker minimeres. Nullvisjonen skal nås. Mange dør og blir skadet i trafikkulykker
- Fylkesveier har vesentlig større ulykkesrisiko enn riksveier. Alle riksveier og viktige fylkesveier skal ha gul midtlinje, god dekkekvalitet og være sikret for ras/skred.
4. Samfunnssikkerhet og ladeinfrastruktur
- En helhetlig plan for utbygging av infrastruktur for lading og alternative drivstoff må komme på plass.
- Planen må ta opp i seg et bredt spekter av tema. Brukervennlighet, betalingsløsninger,
komfort og tariffstruktur for å sikre at det er lønnsomt å utvikle ladeinfrastruktur i
distriktene. - Det må gjøres en grundig analyse av samfunnssikkerhet etter hvert som samfunnet i stor grad baserer kjøretøyparken på elektrisk fremdrift.
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


IFEs tverrfaglige kompetanse: – Gir industrien svarene de trenger
5. Biler i byer
- Nullvekstmålet og finansieringsordninger for bymiljøavtalene er i motstrid og må
gjennomgås. Drift av kollektivtrafikken kan ikke dekkes av bilistene gjennom bomringene, men over kommunale budsjetter - Ringveier i kombinasjon med gode kollektiv-løsninger i byene må prioriteres.
- Støy, svevestøv og utslipp bør reduseres. Det må derfor sikres tilstrekkelig med
parkeringsplasser i randsonen av byene.
- Vi gleder oss til å følge den nye regjeringens samferdselspolitikk, og forventer gjennomslag for flere av våre saker, sier Solberg Thorsen.