Deepsea Bergen, som er i operasjon for Statoil, hadde en rekke avvik da Petroleumstilsynet utførte tilsyn tidligere i år. Foto: Arkiv

DEEPSEA BERGEN

Odfjell hadde ikke gjort tekniske verifikasjoner på riggen på flere år

Mangler ved egen oppfølging. Revisjoner ble ikke gjennomført. Dokumentasjon var ikke oppdatert, og sikkerhetskritisk utstyr knyttet til brannvannsystem for helikopterdekk hadde mangler.

Rapporten fra Petroleumstilsynets ukelange tilsyn med Odfjell Drillings rigg Deepsea Bergen er ikke nådig.

Her har tilsynet funnet ni avvik – noe som er ensbetydende med at Ptil mener det er ni brudd på regelverket.

– Alle avvik er alvorlige

Det var i januar i år at Ptil hadde tilsyn med Odfjell Drilling og selskapets oppfølging av vedlikeholds- og barrierestyring på riggen Deepsea Bergen. Målet var å følge opp at Odfjell jobber systematisk for å forebygge storulykker.

Men Ptil fant her en rekke avvik på riggen, knyttet til blant annet interne revisjoner og inspeksjoner, dokumentasjon, merking og sertifikater, vedlikeholdsstyringssystemet og vedlikeholdsrutiner.

– Aktiviteten avdekket at Odfjell sitt system for barrierestyring ikke på en helhetlig måte tilfredsstiller regelverkets krav, skriver Ptil i sin rapport.

– I utgangspunktet er alle avvik alvorlige, sier Eileen Brundtland, pressekontakt i Petroleumstilsynet til Teknisk Ukeblad.

– Men i dette tilsynet er det spesielt de to første avvikene som er klart mest alvorlige, sier hun videre.

Les også: Denne sensoren kan «se» ørsmå rørskader på 3000 meters dyp

– Prioritert andre oppgaver

Disse avvikene er knyttet til «risiko- og barrierestyring», samt til «interne revisjoner og oppfølging».

På det første punktet vises det til at det ikke er god nok sammenheng mellom risikostyringen og vedlikeholdsstyringen.

– Det var ikke etablert tilstrekkelige krav og retningslinjer i selskapet som på en helhetlig måte ivaretok regelverkets krav til risiko- og barrierestyring, står det i rapporten.

Den andre biten som blir sett på som alvorlig, er at det ikke ble gjennomført interne revisjoner og inspeksjoner.

– De har prioritert andre oppgaver enn interne revisjoner, sier Brundtland.

– Odfjell hadde ikke gjennomført planlagte tekniske verifikasjoner på Deepsea Bergen de to siste årene. Det kom også frem at de planlagte verifikasjonene for de to andre riggene selskapet har på norsk sokkel, Deepsea Atlantic og Island Innovator, heller ikke hadde blitt gjennomført, står det i rapporten.

Les også: Nå skal Statoils eldste plattform leve lenger

Får fortsette

Eileen Brundtland i Ptil sier at «Deepsea Bergen» får fortsette sine operasjoner på sokkelen, selv om Ptil i utgangspunktet kan kreve nedstengning.

– Vi kan kreve at operasjoner blir nedstengt, men i dette tilfellet var det ikke nødvendig, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Hun sier at Ptil har sendt Odfjell Drilling et brev om avvikene og at de nå må rette opp i dette.

– Det er ikke så uvanlig at det blir funnet mange avvik. Men de er nødt til å rettes opp, sier Brundtland.

Rapporten viser for øvrig også til at det ble gjennomført test av brannkanonene på helikopterdekket.

– Systemet ble utløst fra sentralt sted, men to av de tre kanonene hadde ikke oscillering som forutsatt. Dette medførte manglende dekning av vann/skum på enkelte deler av helikopterdekket, skriver Ptil.

– Det ble observert mye vann over kanten på helikopterdekket som ikke ble fanget opp av dreneringsrennen. Rennen og avløp var ikke dimensjonert for å lede brannvann direkte til sjø under testforholdene, heter det videre.

Les også: Goliat skal tåle en titusenårsstorm

God kontroll

Odfjell Drilling og kommunikasjonssjef Gisle Johanson sier til Teknisk Ukeblad at de har god oversikt og god kontroll over den tekniske tilstanden på riggen.

– Riggen gjennomgikk to omfattende verkstedsopphold både i 2012 og 2013 der vi gjennomførte omfattende inspeksjoner, vedlikehold og modifikasjoner av riggen, sier Johanson.

Når det gjelder barrierestyring, sier han at de holder på å videreutvikle et system de innførte for en tid tilbake.

– Vi innførte for noen år siden det såkalte «bow-tie»-systemet for barrierestyring. Vi arbeider for å videreutvikle systemet og sikre bedre etterlevelse i daglig drift av riggen, sier han.

– Øvrige avvik knyttet til tekniske forhold, dokumentasjon etc. er enten allerede lukket eller blir omfattet av en plan for lukking som vi vil oversende Ptil, sier Johanson.

Ifølge rapporten fra Ptil skal ledende personell i selskapet ha fortalt at man ser utfordringer når det kommer til Statoils krav til å være mer effektive i tiden som kommer.

– Det ble opplyst fra selskapet at man ser utfordringer med fremtidige krav fra operatøren til mer effektive operasjoner som kan gå ut over tilgjengelig tid for nødvendig vedlikehold, heter det i Ptil-rapporten.

Les også:

Advarer om rompetroll i evakueringsinstrukser

– Kuppelen knuste som en ølboks

Her har de en tro kopi av Floatel Superior