IT

Nytt it-system skal gi kortere nedbetalingstid på bompengefinansierte veier

IBM tar over etter Q-free.

Mer selvbetjening og automatiserte prosesser kutter kostnadene for drift av bompengestasjonene og kan gi raskere nedbetaling.
Mer selvbetjening og automatiserte prosesser kutter kostnadene for drift av bompengestasjonene og kan gi raskere nedbetaling. Bilde: Mona Strande
26. mars 2014 - 10:57

Etter en runde innom rettsapparatet, kunne Vegdirektoratet på tampen av fjoråret signere kontrakt med IBM om et nytt sentralisert system for innkreving av bompenger.

Dette er det bakenforliggende systemet for arbeidsprosess og verdikjede mellom brikkesensorer og kameraer i bomstasjonene og fakturaen til hver bilist.

Konkurrenten BT Signaal mente de burde ha vunnet anbudet, men retten var uenig.

Q-free har dagens løsning i form av en leieavtale med Vegdirektoratet siden 2007.

– Anskaffelsesreglene hindrer oss i å forlenge en leieavtale som denne. Derfor skal vi nå eie systemet selv og helle kjøre nye anbud på nyutvikling og drift, forklarer Lars Erik Hauer, som er direktoratets prosjekteier.

Kjappere nedbetaling

Tre måneder etter skjemaet skal IBM i gang med leveransen. Etter planen skal alt stå klart etter sommeren neste år. Deretter har selskapet kontrakt på driften i fire år.

Beregninger viser at nyanskaffelsen og driftskostnadene gir lavere kostnader for å ta inn bompenger, sammenlignet med dagens leide løsning.

Kontraktsverdien er på 190 millioner kroner, inkludert anskaffelse og fire års drift.

– Det betyr lavere administrasjonskostnader og en større andel til nedbetaling av de bompengefinansierte veiprosjektene. I siste instans betyr det raskere nedbetaling, slik at bomstasjonene forsvinner fortere, sier Hauer.

Han kan ikke angi hvor mye kortere nedbetalingstid det er snakk om for de ulike prosjektene, men reduksjonen driftskostnaden på det nye sentraliserte systemet er beregnet til mellom 20 og 30 prosent.

Men direktoratet forsøker her å følge opp kritikken fra Riksrevisjonen, som har kritisert etaten for at rundt 12 prosent av bompengene går til administrasjon.

Les også: Her er den nye bompengebrikken

Prosjekteier Lars Erik Hauer, Vegdirektoratet.
Prosjekteier Lars Erik Hauer, Vegdirektoratet.

Selvbetjent

IBMs oppskrift på lavere kostnader er mer automatisert saksbehandling og bedre selvbetjente løsninger.

Teknologisk direktør Loek Vredenberg hos IBM Norge forklarer:

– Vi skal utvikle en webløsning og en app for smarttelefon som gir bilistene mer kontroll og oversikt, sier han.

Blant annet vil du kunne bestille ny brikke, registrere inn et nytt kjøretøy og ha kontroll med at fakturaen er korrekt.

Dagens sentralsystem har selvbetjente webløsninger for bilistene, men de blir ikke særlig brukt Økt bruk gir lavere driftskostnader for bompengeselskapene.

Sjekker feil

Den kanskje mest innovative funksjonen er at bilisten vil kunne få et varsel i app-en hvis kjøretøyet passerer en bomstasjon og Autopass-brikken ikke blir registrert.

Da tar kameraer i stedet bilder av bilens kjennetegn, som er koblet mot app-en. Etter en rask tegngjenkjenningsprosess, OCR, er eieren identifisert og kan varsles om feilpasseringen.

– Da kan vi raskere få avklart om det er feil på brikken eller en annen årsak. Her ser vi også en mulighet til å få ned misbruket med biler som passerer uten å gjøre opp for seg, sier teknologisjefen.

Les også: NAF-rapport: Bompenger ut, veibank og fond inn

Work light

Dette er etablert teknologi i IBMs såkalte Worklight, men det er første gang den brukes i bompengesystemer.

Worklight er en utviklingsplatform for mobile applikasjoner med den egenskapen at det kan snekres apper for Android- og Apple-brukere ved bruk av samme kodebase.

– Poenget er at det nye sentraliserte systemet kan få nye funksjoner underveis på kort tid og på alle plattformene samtidig, sier Vredenberg.

For hele systemet er målet at arbeidsprosessen fra passering til fakturering skal gå mer automatisert og dermed mer effektivt.

Analyserer misbruk

Også bompengeselskapene og deres driftsselskaper skal få mer selvbetjente løsninger. Det gjelder blant annet analyser av trafikkmønsteret.

Hvis antall passeringer er forholdsvis konstant, men inntektene synker, kan en analyse finne svar på om det er mange tilfeller av misbruk. Det vil si om mange sniker.

Etter en navnekonkurranse har det nye sentralsystemet fått navnet Autopass Grindgut - den virtuelle pjokken som åpner grinda for bilistene.

Innbakt i løsningen ligger det muligheter for å håndtere rushtidsavgift. Her er de fler politiske enn virtuelle knapper å trykke på for at det skal gjennomføres.

Les også: Se FrP-Hoksrud forsvare bompenger og bilavgifter

Sikrer seg mot it-tabbene

Offentlige it-prosjekter har hatt en tendens til å gå på tverke. Altinn, Nav og Vegdirektoratet selv har gått på en smell.

Direktoratet har bygget opp egen kompetanse for å sikre at it-prosjektet ikke går i vasken.

– Vi støtter oss til metodene som it-direktoratet Difi anbefaler og hyrer inn ekstern ekspertise for å sikre kvaliteten, forklarer prosjekteier Hauer.

Selskapet A2 har fått jobben med å sjekke kvaliteten på selve it-utviklingen.

KPMG holder oppsyn med hele prosjektet.

Vegdirektoratet forsikrer at man jobber hardt for å ha kontroll i alle ledd. Det gjelder blant annet en vellykket implementering av løsningen ute hos bomselskapene og migrering av data fra gammelt til nytt system.

Les også:

Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-måling

De rødgrønne kaller det «vei på avbetaling»...

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.