PROSJEKTERING

Nye Veier vil standardisere planleggingen av planfrie kryss

Får hjelp av Multiconsult til å gjøre det lettere å bygge kryss til motorveier.

Grankrysset på E6 i Akershus er et eksempel på et planfritt veikryss.
Grankrysset på E6 i Akershus er et eksempel på et planfritt veikryss. Foto: Tommy Gildseth/Wikimedia
18. nov. 2019 - 12:42

Nye Veier og Multiconsult går sammen om å finne fram til måter å standardisere planleggingen av planfrie kryss på, slik at det skal bli raskere og billigere å planlegge og bygge slike kryss, går det fram av en melding fra Muliconsult.

– Hensikten med prosjektet vi nå setter i gang, er å bidra til å redusere tiden til planlegging av kryss, samt redusere byggekostnad, byggetid og kostnader til drift og vedlikehold, skriver oppdragsleder Odd Magne Sørfossmo i Multiconsult.

Han legger til at det også er avgjørende at kryssene har et samlet design som ivaretar ønsket trafikal funksjonalitet og øvrige servicefunksjoner, som kan være unike - og at kryssene skal er bygget med hensyn til høy trafikksikkerhet og lav miljøinnvirkning.

Forsvaret bør rette større oppmerksomhet mot evnen til å møte begrensede angrep og sammensatte trusler, ikke minst gjennom overvåking og beredskap, ifølge forsvarsanalysen 2024.
Les også

Forsvarsanalyse: Norge må ha en tydelig og realistisk plan for strid med russiske styrker

Kommer rapport i februar

Nye Veiers mål med prosjektet er å effektivisere planleggingen, byggingen og driften av planfrie kryss, altså veikryss der trafikkstrømmene krysser hverandre uhindret, og benyttes i hovedsak på motorveier og større veier.

– Vi ønsker å finne frem til en mer systematisk tilnærming til valg av krysstype og elementer som kan standardiseres, skriver Sørfossmo.

Prosjektet starter opp nå i november, og skal avsluttes i februar 2020. Arbeidet skal oppsummeres i en rapport som tar for seg hvilke elementer som kan standardiseres, hva som er viktig å ta hensyn til og hvordan man får en prosess som kan bidra til rasjonell planlegging og bygging.

– Rett og slett komme frem til en mer effektiv og da rimeligere måte å planlegge og bygge planfrie kryss på, skriver Sørfossmo.

Professor Bjørn Edwin (t.v), som er leder for klinisk forskning ved Intervensjonssenteret ved Rikshospitalet, og overlege Knut Jørgen Labori kan sammen interagere med et leverorgan og diskutere hvordan svulsten (i gult) bør fjernes ved hjelp av hololens-briller og HoloCare-programvaren som etter flere års utvikling nå er godkjent for pre-operativ bruk. Målet er å kunne bruke den i sanntid under operasjoner om bare fire år.
Les også

Hologrammer gjør det enklere å fjerne kreftsvulster

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.