STATSBUDSJETTET 2023

Nye Veier mister Ringeriksbanen - og må bygge ut E16 innenfor eksisterende budsjett

Regjeringen tilbakefører Ringeriksbanen til Bane NOR og stanser videre planlegging av fellesprosjektet. Og E16-utbyggingen må slåss med de andre Nye Veier-prosjektene.

llustrasjonen viser E16 Bjørum–Skaret mot Sollihøgda i Bærum, som er planlagt for fire felt med fartsgrense 100-110 km/t.
llustrasjonen viser E16 Bjørum–Skaret mot Sollihøgda i Bærum, som er planlagt for fire felt med fartsgrense 100-110 km/t. Illustrasjon: Rambøll/Cowi
6. okt. 2022 - 11:13

Veidelen av prosjektet, strekningen Skaret-Høgkastet-Hønefoss, overføres som et eget veiprosjekt til Nye Veiers ordinære portefølje og forutsettes dekket innenfor Nye Veiers ordinære årlige tilskudd og bompenger, heter det i forslaget til statsbudsjett.

Overføringen av prosjektet innebærer ikke en utvidelse av Nye Veiers periode for de årlige tilskuddene som i Nasjonal transportplan 2022-2033 er forutsatt å strekke seg frem til 2041.

E16 Skaret-Høgkastet-Hønefoss vil inngå i Nye Veiers porteføljeprioritering på linje med øvrige prosjekter og strekninger. Regjeringen vil frem mot neste Nasjonal transportplan ha dialog med Nye Veier om hvilke konsekvenser overføringen av veidelen av fellesprosjektet til den ordinære porteføljen vil ha for gjennomføringen av selskapets samlede portefølje.

Budsjettforslaget innebærer en bevilgning til Nye Veier på 6103,1 millioner kroner, mot 5935,5 i saldert budsjett for inneværende år.

Utbyggingsselskapet planlegger oppstart i 2023 på følgende prosjekter:

  • E6 Ulsberg-Melhus i Trøndelag (delprosjektet E6 Berkåk-Vindåsliene)

  • E6 Moelv-Øyer i Innlandet (delprosjektet E6 Storhove-Øyer)

  • E6 Sørelva-Borkamo i Nordland

  • Riksvei 13 Skare-Sogndal i Rogaland og Vestland (mindre utbedringstiltak)

  • E136 Dombås-Vestnes i Innlandet og Møre og Romsdal (mindre utbedringstiltak)

Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.