MASKINER & UTSTYR

Ny teknologi åpner nye muligheter for varsling av steinsprang

Cautus Geo har testet ut verdensledende teknologi på Mannen sist vinter.

Ragnhild Lie og Lars Krangnes fra Cautus Geo
Ragnhild Lie og Lars Krangnes fra Cautus Geo Foto: Cautus Geo
Thor SøndenaaJournalist
19. juli 2023 - 12:03

Nær 3000 skred registreres på rundt 260 ulike steder på norske veier hvert eneste år. Mellom fem og 15 blir tatt av skred i året. I de mest alvorlige ulykkene går det liv. Seks strekninger er satt på automatisk og kontinuerlig overvåkning. En av disse er på fv. 51 i Lom. Der etablerte Cautus Geo automatisk overvåkning for ti år siden. I 2020 reddet systemet liv. Store snømasser dundret over veien 25. februar. Biler stoppet med god avstand til skredet som ble varslet med rødt trafikklys, skriver Cautus Geo i en pressemelding.

Bane Nor har søkt om å senke hastigheten i Blixtunnelen fra 200 til 160 kilometer i timen.
Les også

Bane Nor søkte om å senke hastigheten i problem-tunnel

 

Registrerer rystelser og vibrasjoner i bakken

Det nyutviklede systemet for automatisk overvåkning og varsling av skred og steinsprang er basert på ulike sensorer som registrerer rystelser og vibrasjoner i bakken. Det har flere bruksmuligheter, er følsomt og trenger hverken fri sikt til skred eller mye strøm i motsetning til radar.

 – Det nye trådløse systemet kan brukes for automatisk overvåking og varsling av skred og steinsprang langs vei, jernbane og andre utsatte områder. Systemet kan identifisere og skille trafikk og tog fra stein- og snømasser. Det kan automatisk analysere retning og størrelse. Det varsler skred og stopper trafikk før skredet treffer vei eller bane, sier utviklingssjef i Cautus Geo, Lars Krangnes.

 – Ved analyse av hele skredforløpet kan systemet også verifisere og gjenåpne vei og bane etter et skred. – Det gir trygg trafikkavvikling og kortere stengetid når skredmasser ikke når helt fram til vei eller bane, sier han videre.

Har vært testet på Mannen

Det nyutviklede sensorsystemet har vært på test ved Mannen sist vinter, utsatt for vær og vind, plassert i skyggeparti uten strøm og internett. Systemet bygger på et geofonsystem NGI utviklet tilbake i 2017. Det ble overtatt av Cautus Geo i 2018 og er senere videreutviklet.

–  Vi har gjort et stort teknologisprang og utviklet ny funksjonalitet i Cautus Web med ulike batteriløsninger for bruk over hele verden. Vi kan operere med langt større avstander og trenger ikke siktlinjer til skredområdet. Systemet kan monitorere områder uten internettdekning, trenger ikke stor båndbredde, sier Ragnhild Lie, som har jobbet med utvikling og testing av systemet som kan settes opp med toveiskommunikasjon.

Satser internasjonalt

I Cautus Web blir alle skred og steinsprang dokumentert med en webpresentasjon. Den inneholder også et automatisk videoopptak og dokumenterer åpningstider og stengning av vei.

– Sammen med de radarbaserte løsningene vi har utviklet de siste ti årene gjør det nye systemet oss til en ledende internasjonal aktør innen overvåking og varsling av naturfare. – Systemet er utviklet med tanke på et større internasjonalt marked, sier Krangnes som har planlagt installasjon på Island.

– Utviklingsprosjektet har vært et av våre største forsknings- og utviklingsprosjekter og blitt mulig gjennom Innovasjon Norge. Vi gir dem en stor takk for støtten til prosjektet, sier Krangnes.

Alt arbeid utenfor sentrum er stanset i dobbeltsporutbyggingen i Moss. Her ved kulverten utenfor Carlbergtunnelen.
Les også

Nye opplysninger: Bane Nor mener entreprenøren har gjort flere feil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.