T-banetunnel i Oslo

Ny T-bane går gjennom bergartenes sorte får

Alunskiferen som den nye avlastende t-banetunnelen vil kunne treffe på, har alt en bergart ikke bør ha. Det nordlige alternativet kan blir mye billigere.

Oslo Høyres forslag om å legge den nye T-banetunnelen lenger nord, vil redusere muligheten for at traseen vil komme i berøring med problematsik alunskiver. NB: Grafikken er ikke en geografisk gjengivelse av t-banen.
Oslo Høyres forslag om å legge den nye T-banetunnelen lenger nord, vil redusere muligheten for at traseen vil komme i berøring med problematsik alunskiver. NB: Grafikken er ikke en geografisk gjengivelse av t-banen. (Foto: Oslo Høyre)

Alunskiferen som den nye avlastende t-banetunnelen vil kunne treffe på, har alt en bergart ikke bør ha. Det nordlige alternativet kan blir mye billigere.

– Omtrent en promille av Norges areal har alunskifer i berggrunnen. Hovedstaden er plassert i selve episenteret for den problematiske bergarten som ble avsatt for rundt 500 millioner år siden, sier Atle Dagestad, som er dr.ing. i hydrogeologi ved avdeling for grunnvann og urban geologi ved Norges geologiske undersøkelse (NGU).

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå