OLJE OG GASS

Ny og sugende undervannsbrønn

Tore Stensvold
11. aug. 2009 - 08:20

En enkel idé og en enkel løsning – i og for seg. Men det enkle kan av og til være det beste.

Harald Strand i Neodrilling har holdt på siden 2000 med utvikling av en ny type fundament for undervannsbrønner.

Tre tester

StatoilHydro og Eni har testet utstyret og er over seg av begeistring. Nye felt kan åpnes for boring og produksjon og det kan gjøres langt billigere, får Teknisk Ukeblad opplyst i StatoilHydro.

Det patenterte konseptet går ut på at en stålsylinder med nøye utregnet diameter og høyde i forhold til bunnforholdene på feltet, senkes ned på bunnen.

Vannet pumpes ut og dermed skapes det et undertrykk slik at sylinderen suger seg ned i havbunnen.

Sylinderkanne

Sylinderen, som er kalt CAN (Conductor Anchor Node), fungerer som brønnfundament med stor bæreevne.

Det betyr at selv de største systemene for å hindre ukontrollert utblåsning (BOP – Blow out Preventer) kan settes på fundamentet og boring og rørføring kan gjøres uten bruk av sement, kaks eller kjemikalier som kan skade livet i sjøen.

Harald Strand beskriver operasjonen slik:

– Etter installasjon av sylinderen, kan Conductor-fôringen som boring og produksjonsstreng føres gjennom, installeres ved at den slås på plass ved bruk av en spesielt utformet pælehammer; såkalt ”ToeDrive” hammer, sier Strand.

Alternativet til en ”tåhammer” er en spesiell ”jette-teknikk”.

Sparer riggdager

For oljeselskapene er besparelsene ved installasjon mest interessant. Et CAN-fundament plasseres enkelt med et offshorefartøy, MPV i løpet av et par dager.

Tradisjonelle måter å etablere en brønn vil kreve en rigg i minst tre dager og er svært omfattende.

StatoilHydro har testet CAN på sitt Peon-prosjekt. Erfaringene er overbevisende.

Enkel og genial

Prosjektleder for brønnfundamenteringen, Michael Shaver, beskriver CAN som et stort framskritt.

– Det kunne blitt svært vanskelig å etablere brønnen på Peon uten CAN. Den tåler vekten av brønnverktøyet og BOP som til sammen blir nærmere 300 tonn uten problemer, sier Shaver til Teknisk Ukeblad.

Fjerner problem

Vanndypet der Peon ligger er på hele 371 meter, mens oljefeltet kun befinner seg 165 meter under sjøbunnen. Bunnen består av mye sedimenter.

Problemet med en vanlig brønn er at det lett kan bli bevegelser og ustabilitet som kan medføre avbrudd i boring og i verste fall lekkasjer.

Ifølge StatolilHydro bidrar CAN til at problemet er fjernet.

Millionsparing

Installasjonskostnadene medfører imidlertid største fordelen, ifølge Shaver.

Vis mer

Et offshorefartøy koster rundt 1,2 millioner kroner i døgnet, mens en rigg koster 4,5 – 5 millioner dollar. Installasjon med skip kan gjøres på nesten halve tiden.

– Vi trenger litt flere installasjoner for å si hvor mye vi kan spare. Men denne oppfinnelsen innebærer ett av de største besparelsene som har skjedd på dette området på mange år, sier Shaver.

Klar for salg

Med tre gjennomførte tester for Eni og StatoilHydro med CAN, mener oppfinner Harald Strand at hans konsept er klar for markedet.

Han tror at CAN kan bli den nye standardløsningen for sjøbunnsbrønner. Han har derfor sikret seg patent i alle de relevante områdene av verden, så som Europa, Canada, USA og Brasil.

Miljø og penger

Salgsargumentene hans er gode:

– Dette er en grønn løsning som sparer miljøet på grunn av kortere installasjonstid, slipper bruk av sement og det er sterkere og billigere å installere, påpeker Strand.

Han begynte utviklingen med fire millioner kroner i støtte fra StatoilHydro.

Etter den tid har han selv lagt ned arbeid verdt rundt 10 millioner kroner. I perioder har han leid inn hjelp til enkelte disipliner.

I 2006 installerte Eni de to første sugenodene. Erfaringene bidro til videreutvikling som StatoilHydro nå har testet på Peon.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.