ASFALT

Ny forvaltning av fylkesveiene skapte veimerketrøbbel i Tromsø

Det skulle ikke være så enkelt å få malt ny veimerking på Tverrforbindelsen over Tromsøya.

I 2019, da dette bildet ble tatt, var det ene kjørefeltet nyasfaltert. I år ble det andre kjørefeltet frest opp og asfaltert like etter at veien hadde fått merkingen på plass. Det skyldtes at pengene til asfalteringen var en ekstraordinær korona-tildeling, som kom omtrent samtidig med at veimerkingen ble utført.
I 2019, da dette bildet ble tatt, var det ene kjørefeltet nyasfaltert. I år ble det andre kjørefeltet frest opp og asfaltert like etter at veien hadde fått merkingen på plass. Det skyldtes at pengene til asfalteringen var en ekstraordinær korona-tildeling, som kom omtrent samtidig med at veimerkingen ble utført. Foto: Google Maps
Erik Jenssen
13. juli 2020 - 14:02

Erling Kjeldsens veg blir i Tromsø kalt Tverrforbindelsen, og er hovedåren for trafikk i dagen over Tromsøya. Med en ÅDT rundt 14.000 er denne delen av E8 en av byens mest trafikkerte strekninger, og det vakte derfor umiddelbart oppsikt da entreprenøren som står for veimerkingen hadde lagt dobbel sperrelinje forbi avkjøringen på toppen av øya.

Prosjektleder i Statens Vegvesen, Per-Kåre Olsen, måtte ut i lokalavisa Nordlys.no og beklage hendelsen, samtidig som han gjorde det klart at bilister som brøt sperrelinja ikke trengte å engste seg for å bli bøtelagt.

Avisa kontaktet samtidig trafikkrådgiver og tidligere trafikkpoliti i Tromsø, Alf Arne Øvergård.

Han dro i sin kommentar på smilebåndet, og mente dette føyde seg inn i rekken av mye rar merking og skilting rundt om i byen som man åpenbart burde ta tak i.

Sikorsky 92A – ulykkeshelikopteret. Gikk i vannet 28. februar 2024. En død, fem skadet.  Funnet av Kystvakten. Lokalisert og insspert på havbunnen emd ROV. Løftet opp av Solstad-skipet Normand Ocean og fraktet til Haakonsvern. Skal fraktes til SHKs hangar på Lillestrøm for nærmere gransking.
Les også

Trolig ingen kontrollert nødlanding

«Med ræva først»

Og det gjorde man til gangs. Merkejobben ble gjort i slutten av juni, og bare halvannen uke etter var saken løst. Men fjerningen skapte en ny runde pepper i lokalpressa.

I dag fremstår tverrforbindelsen nyasfaltert og fin, klar for oppattarbeid for veimerkerne.  <i>Foto:  Hans E. Rekkbø/Statens vegvesen</i>
I dag fremstår tverrforbindelsen nyasfaltert og fin, klar for oppattarbeid for veimerkerne.  Foto:  Hans E. Rekkbø/Statens vegvesen

Det skjedde nemlig ved at den nymalte asfalten i Tverrforbindelsen ble frest vekk for legging av nytt dekke. Merkingen hadde altså blitt fjernet uansett om den var galt eller riktig utført. Og nå var trafikkrådgiveren mindre diplomatisk:

«Det er sånn at den ene hånda vet ikke hva den andre gjør. Det er ingen overordnet styring på slike prosjekter. Det er som å jobbe med ræva først», tordnet Øvergård til Nordlys.no.

På ny måtte Per-Kåre Olsen ut og beklage og forklare.

– Ja, det ble litt pepper i lokalpressa. Det ble veldig blåst opp, og man får jo enkelte ganger følelsen av å bli idiotforklart. Men det får vi jo bare leve med. Ofte ser ting enkelt ut, men det ligger ofte en litt mer innviklet forklaring bak, sier Per-Kåre Olsen til Veier24.no.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Vestfoldbane-entreprenør har saksøkt Bane Nor

Korona-midler

Kortversjonen av hvordan dette kunne skje, handler om det litt annerledes korona-året.

Asfalten i Tverrforbindelsen var sliten etter en tøff vinter, men i utgangspunktet hadde man planlagt å la den vare ett år til. Dermed lå strekningen inne på vedlikeholdsmerkingsprogrammet hos entreprenøren som utfører merkejobben for Vegvesenet.

– Men det som skjedde på Tverrforbindelsen, var at vi fikk bekreftet koronamidler til ny asfalt samme dag som de hadde gjort merkinga. Vi hadde hørt rykter om at vi kunne få midler til dette, men det var ikke bekreftet og bestilt i før forrige uke. Dermed ble ikke dette fanget opp og tatt ut av bestillingen for vedlikeholdsmerking, sier Olsen.

- Uten mer penger klarer vi ikke å ta igjen forfallet hverken for vei eller jernbane, sier Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i RIF.
Les også

Slår alarm: – Kan få alvorlige konsekvenser

Fragmentert

Selv om han erkjenner ansvaret for fadesen, påpeker han at dette fremstår som et godt eksempel på et forhold det har blitt vanskeligere å fange opp etter at sams veiadministrasjon opphørte.

– Det er mye vei, og at vi har skilt lag på forvaltningen av riks- og fylkesveier gjør det ikke lettere å planlegge og å følge opp. Vi mister litt av oversikten over entreprenørens fremdrift siden vi ikke har ansvaret for fylkesveiene lengre, sier Olsen.

Han har ansvar for asfaltplanlegging i hele Nord-Norge, og beskriver en litt mer fragmentert hverdag enn tidligere:

– Vegvesenet har en felles kontrakt på såkalt håndlegging, altså merking uten maskin, med Nordland Fylkeskommune. På den øvrige veimerkinga har Vegvesenet og fylkeskommunene egne kontrakter. I Nordland er det samme entreprenør som merker både riksveiene og fylkesveiene. I Nordland har derfor entreprenøren flere muligheter dersom værforholdene ikke tillater merking ett sted. I Troms og Finnmark er det derimot ikke samme entreprenør på riks- og fylkesveiene.

Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad. Her inne i Mossetunnelen.
Les også

Hardt ut mot entreprenør: – Kan ikke bygge spor og kjøre tog der

Bedre oversikt i sams

– Entreprenøren vår jobber relativt fritt ut fra bestillingen, og gjør egne prioriteringer for å utnytte utstyr og tilstedeværelse best mulig ut fra værforhold. Dermed kan det godt hende de i Nordland gjør en riksveijobb som står på bestillingslista når de først er i området på noe fylket har bestilt. I Troms og Finnmark derimot jobber de seg raskere gjennom fylket siden de ikke har fylkesveier å merke. Dette taktskiftet i fremdrift har vi ikke klart å fange opp denne gangen.

Slikt mener Per-Kåre Olsen det var lettere å fange opp når man jobbet i sams veiadministrasjon.

– Ja, det mener jeg vi hadde bedre forutsetninger for å få fanget opp. Spesielt når vi får tilleggsbevilgninger, slik tilfellet var her. Før hadde vi bedre kontroll over hvor entreprenøren var, for de jobba hovedsakelig for oss. Men nå deler vi det samme arbeidslaget med flere oppdragsgivere.

Olsen opplyser at fadesens prislapp ligger på rundt 30.000 kroner i dobbeltarbeid på veimerkingsjobben. 

– Vi ser hele spekteret: Fra å utnytte en kontrakt med svake bestemmelser til bevisst bedrageri, forteller Pedersen.
Les også

Etterforsket Killingmo, som nå må i retten – meldingene om arbeidskrim øker

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.