En ny asfalttype skal prøves ut i Danmark.
En ny asfalttype skal prøves ut i Danmark. (Illustrasjon: colourbox.com)

Asfalt

Ny asfalt skal spare danske bileiere for fem prosent drivstoff

Skal testes på offentlig vei.

  • Samferdsel

En ny type asfalt vil kunne redusere bilenes drivstofforbruk med fem prosent ved å redusere rullemotstanden mellom dekk og vei.

Det er resultatet fra Rose-prosjektets forskning, som ble til i samarbeid mellom Roskilde Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, det danske Vejdirektoratet og en rekke private bedrifter, forteller DR.

Forskningslederen forklarer ovenfor Ingeniøren hvordan den nye asfalten skiller seg fra den nåværende:

– Den er annerledes på flere punkter. For det første har man gjort steinene mindre, slik at overflaten blir jevnere, forteller lederen av prosjektet og professor i fysikk Jeppe Dyre ved Roskilde Universitet.

– Men det er fremdeles det selvinnlysende problemet at man også skal kunne bremse, så det er sikkerhetsmessige krav som må oppfylles, fortsetter han.

Han forklarer at de faktisk forsøkte med enda mindre steiner, men at de raskt gikk litt opp i størrelse igjen.

– Når man bruker mindre steiner, må de også være hardere så de ikke blir slitt ut for raskt. Så steinsammensetningen er endret. Det er faktisk også bitumen-sammensetningen. Den energivennlige asfalten inneholder litt mer bitumen enn standard-asfalten, sier Jeppe Dyre.

50 km testvei

Neste skritt er å få den nye klimavennlige asfalten ut på danske veier. Man planlegger nå å legge den ut på 50 km vei.

Men det er fremdeles uvisst hvor teststrekningen kommer til å ligge, siden oppgaven først skal ut på anbud. Men både Vestmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen er aktuelle, skriver Danmarks Radio.

Dette er veistrekninger hvor asfalten likevel skulle skiftes – og den klimavennlige asfalten medfører bare en ekstraregning på 3,1 millioner kroner, noe som dekkes av ordningen Den Grønne Klimapulje.

Staten betaler – du sparer

Avdelingsleder Camilla K. Andersen i Niras forteller at den nye asfalten koster fem prosent mer enn tradisjonell asfalt, men at den altså sparer bilistene for fem prosent av drivstofforbruket. På den måten kan asfalten faktisk finansiere seg selv:

– Bare bensininnsparingen kan i et samfunnsmessig perspektiv få det til å gå rundt. Så CO2-besparelsen er faktisk gratis når man gjør det på denne måten, sier Camilla K. Andersen til DR.

Men hun understreker samtidig at regningen flyttes fra forbrukerne og til staten, så det i praksis ikke er et gratis prosjekt.

Artikkelen ble opprinnelig publisert på Ing.dk.

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)