Amberg Engineering, Dr. Ing. A. Aas-Jacobsen og Multiconsult skal hjelpe Jernbaneverket å utføre byggherrerollen under utbyggingen av Follobanen. Bildet er fra Bærumstunnelen. (Bilde: Mona Strande)

FOLLOBANEN

Norsk-sveitsisk konstellasjon danket ut selskaper fra hele Europa

Om Follobaneprosjektet

  • Norges største landbaserte prosjekt i nyere tid.
  • Innehar landets lengste jernbanetunnel, med 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski.
  • Det blir den første norske jernbanetunnellen med to atskilte tunnelløp.
  • Den skal bygges/drives med fire tunnelboremaskiner.
  • En tredel av tunnelarbeidene skal utføres ved konvensjonell sprengning.
  • Prosjektet omfatter totalt 64 km nye jernbanespor og er designes for hastighet opp mot 250 km/t.
  • Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sydover fra Oslo.

Kilde: Jernbaneverket.

Sammen med det sveitsiske selskapet Amberg Engineering har norske Dr. Ing. A. Aas-Jacobsen og Multiconsult vunnet rammeavtalen for å levere rådgivende tjenester innenfor tekniske fag til Follobaneprosjektet.

Avtalen varer i tre år, med en opsjon på et fjerde år.

Stor interesse

– Follobaneprosjektet er Norges største samferdselsprosjekt i moderne tid og er et komplisert prosjekt. Vi hadde et godt utvalg av interessenter, og er veldig fornøyde med resultatet, sier Jan Vormeland, anskaffelsesleder i Follobaneprosjektet.

Bedrifter fra hele Europa meldte sin interesse da oppdraget ble lagt ut på anbud.

– Det var fire til fem konstellasjoner som var sammensatt av 16-17 forskjellige selskaper fra hele Europa. De var alle sammen veldig gode og kvalifiserte tilbydere. Vi var utrolig godt fornøyde med å ha en sånn luksussituasjon hvor vi kunne velge mellom veldig kvalifiserte selskaper, sier han.

Les også: Slik skal de drive Norges lengste togtunnel

Sveitsisk borekompetanse

Det endelige resultatet med to norske og et sveitsisk selskap mener Vormeland er det beste resultatet de kunne håpet på.

– Amberg Engineering er spesialister innenfor tunneldriving med boremaskin. Det er noe vi har gjort lite av i Norge, så vi er helt avhengig av den sveitsiske kompetansen på det området. Arbeidsfordelingen mellom de to norske selskapene vil i stor grad avhenge av hvilke folk de vil stille til rådighet for oss. Det er ikke en typisk prosjekteringsoppgave, det er mer teknisk assistanse. De skal hjelpe oss å utføre byggherrerollen, sier Vormeland.

Han legger til at Follobaneprosjektet skal bidra til kompetansebygging av det norske jernbanemiljøet.

– Denne avtalen er et steg på den veien, sier Vormeland.

Kontraktsverdien er imidlertid noe usikker.

– Hvor mye det vil bli behov for ser vi egentlig ikke helt tydelig enda. Men at det vil bli i overkant av hundre millioner er vi nokså sikre på, sier anskaffelseslederen.

Utvikling av jernbanesektoren

Administrerende direktør i Multiconsult, Christian Nørgaard Madsen, gleder seg til å sitte på byggherresiden og følge opp utviklingen i Follobaneprosjektet.

– Prosjektet er en stor del av den fremtidige utviklingen innen norsk jernbanesektor. Å være med og bidra med vår spisskompetanse er noe vi ser frem til, sier han.

Multiconsult har jobbet med både Aas-Jacobsen og Amberg tidligere.

– Nå har vi lagt våre beste folk og vår beste kompetanse på bordet. Alle parter er allerede inn i prosjektet på ulike måter, så nå skal vi jobbe for å finne den beste løsningen for kunden. Prosjektet kommer til å være dynamisk, men vi er åpne for ulik fordeling i tidligfase, mellomfase og sluttfase, forklarer han.

Les også: Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane

Sammenfallende kompetanse

Også Lars Narvestad i Dr. Ing. A. Aas-Jacobsen sier selskapet er godt fornøyde med å være del av rådgivingsteamet i Follobaneprosjektet.

– Vi har hatt Follobanen som et prosjekt vi har jobbet med i mange år, og er veldig glad for at vi får være med videre. Vi ønsker å videreføre kunnskapen vi har bygget opp, sier han.

Narvestad forklarer at Aas-Jacobsen gjennom de siste årene har hatt ansvaret for tunnelen, med Amberg som underleverandør. Han bekrefter at Amberg vil ha ansvaret for tunnelboringen, og sier ansvarsfordelingen mellom de og Multiconsult til dels er sammenfallende.

– Vi har til dels sammenfallende kompetanse og til dels ulik. Vi vil med en slik kontrakt utnytte kompetansen som er i begge selskapene fult ut, sier han.

Utfordrende

Narvestad sier selskapet gleder seg til å sette i gang, men at de forventer at arbeidet blir utfordrende.

– Prosjektet er veldig stort. Det innebærer ny teknologi, også er det nye kontraktsformer. Det skal være totalentrepriser. Det kan gi store utfordringer, sier han.

Når selve byggingen av prosjektet setter i gang er ikke bestemt.

– Prosjektet er ikke godkjent enda, også er det avhengig av statsbudsjettet. Vi ser for oss at dersom de planene vi har i dag blir godkjent, begynner vi fysisk arbeid i slutten av neste år, sier Vormeland.

Les også:

Slik kan vi reise på luftputer i 1100 kilometer i timen

– Det forskes nesten ikke på jernbane i Norge i dag

- I dag er så godt som alle jernbaneingeniørene over 55 år