Uno-X hydrogeneksplosjon i Sandvika

Norge utvikler hydrogen-ferge: Sjøfartdirektoratet avventer ulykkes-granskingen

I 2021 vil Norge få sin første hydrogendrevne ferge. Sjøfartsdirektoratet jobber med regelverket og vil se nærmere på årsaken til Sandvika-ulykken.

Norleds hydrogenferge er designet av LMG Marin i Bergen. Øvrige partnere er Westcon Power & Automation, Protech, Ballard Power Systems og Linde Engineering.
Norleds hydrogenferge er designet av LMG Marin i Bergen. Øvrige partnere er Westcon Power & Automation, Protech, Ballard Power Systems og Linde Engineering. (Illustrasjon: LMG Marin/Norled)

I 2021 vil Norge få sin første hydrogendrevne ferge. Sjøfartsdirektoratet jobber med regelverket og vil se nærmere på årsaken til Sandvika-ulykken.

Norled vant i desember utviklingskontrakten med Statens vegvesen for en bil -og passasjerferge som minst 50 prosent av tida skal bruke hydrogendrevne brenselceller. Prosjektet er basert på flytende hydrogen, det vil si nedkjølt til minus 252 grader Celsius.  

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå