VW TDI motor.
VW TDI motor. (Bilde: Volkswagen)

Dieselbiler

Norge sier nei takk til brukte dieselbiler fra Tyskland

Men bilene får nytt liv i Øst-Europa.

I kjølvannet av dieselskandalen har tyskernes apetitt etter personbiler med dieselmotor blitt betraktelig svekket. Nye tall viser at bensinbiler nå utgjør 57 prosent av nybilsalget.

Tyskerne eksporterer brukte dieselbiler. Nordmenn er blant de som i større grad takker nei.
Tyskerne eksporterer brukte dieselbiler. Nordmenn er blant de som i større grad takker nei. Foto: AEB

I juli var bare noe over 32 prosent av bilene som ble registrert i Tyskland dieselbiler.

Dette betyr også trøbbel for bruktbilverdien. Folk er i mindre grad enn tidligere villige til å kjøpe brukte dieselbiler. Det kan blant annet skyldes trussel om kommende kjøreforbud i byer, og mulige rensetiltak som kan måtte ettermonteres på eldre dieselbiler.

Ifølge Automobilwoche har omsetningstiden for brukte dieselbiler økt med over 20 prosent det siste året, og det tar nå i snitt 106 dager å selge en slik bil.

240.00 dieselbiler eksportert

Dette er gode nyheter for de som er ute etter å gjøre et godt kjøp på brukt dieselbil i andre land. Bilene som er vanskelige å selge i Tyskland blir eksportert til utlandet, viser tall fra det føderale statistikkbyrået.

Tallene er bearbeidet av Institutt for anvendt logistikk ved Høgskolen i Würzburg-Schweinfurt, som melder at eksporten av brukte dieselbiler fra Tyskland økte med 20,5 prosent i fjor, til 240.000 biler.

Det er i det vesentligste land øst for Tyskland som nå har begynt å kjøpe tyske bruktbiler med dieselmotor i større grad enn før.

I Ukraina økte importen av slike biler med 136 prosent i 2017 sammenlignet med 2016. For Kroatia var økningen 89,6 prosent. 

Det er ikke ene og alene dieselskandalen som kan forklare dette, sier professor Christian Kille ved høgskolen ifølge nyhetsbyrået AP. Disse landene har importregler som gjør det enkelt, og eldre dieselbiler eksporteres typisk hit. Ukraina har en importavgift på 7,3 prosent for brukte biler fra EU.

Eldre tyske dieselbiler eksporteres i stor grad til Øst-Europa.
Eldre tyske dieselbiler eksporteres i stor grad til Øst-Europa. Bilde: VAG

Nyere bruktbiler havner imidlertid stort sett opp i Sør- og Vest-Europa. Spania og Frankrike har økt importen av brukte dieselpersonbiler, med henholdsvis 30 og 34 prosent. Østerrike økte importen med 41 prosent, ifølge Logistik Heute.

Størst reduksjon i eksport til Norge

Samtidig er det mange land som i likhet med Tyskland blir mindre interessert i dieselbiler.

I Sveits falt denne importen med 18,7 prosent. Finland reduserte med 9 prosent, Litauen med 8,5 prosent og Georgia med 38 prosent. Grunnene er neppe de samme alle steder.

Kia Soul Electric er elbilen det bruktimporteres flest av i Norge. Bilde: Per-Ivar Nikolaisen

Særlig Norge stikker seg ut. Her falt bruktimporten av tyske dieselbiler med 26,6 prosent i 2017 sammenlignet med året før. Fallende dieselinteresse generelt, og den høye elbilandelen er trolig viktige grunner.

I juli i år ble det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) importert 808 elbiler til Norge. Det er en økning på nær 55 prosent sammenlignet med samme periode i 2017.

For hele 2017 ble det bruktimportert 62 prosent flere elbiler enn i 2016 i Norge. Til og med juni i år er det bruktimportert 18,6 prosent flere slike biler til Norge.

Totalt sett hadde elbilene 23,9 prosent markedsandel i Norge i juli. Til sammenligning var andelen rene dieselbiler 21,2 prosent. 

  • Les flere saker om motor.

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)