− Norge har signert en ny avtale med Storbritannia, Belgia, Danmark og Nederland for å legge til rette for bedre samarbeid om internasjonal drift av autonome skip.
Det melder Nærings- og fiskeridepartementet i en pressemelding.
Landene skal samarbeide om hvilke krav som skal stilles til autonome skip når de operer utenfor nasjonale farvann, i påvente av internasjonalt regelverk. Spesielt innen utbygging av havvind, er det økende interesse for bruk av autonome skip, blant annet til inspeksjon og vedlikehold, mener departementet.
Tror på norsk marked
− Dette samarbeidet kan bidra til å etablere et nytt internasjonalt marked for norsk maritim næring. Norsk maritim næring ligger langt fremme i utvikling av autonome løsninger. Samarbeidet vil skape en arena for å videreutvikle effektive og sikre løsninger for autonom drift, og vil kunne spille en viktig rolle for våre maritime bedrifter i årene fremover, sier fiskeri- og havministeren Marianne Sivertsen Næss ifølge pressemeldingen.
Fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim mener avtalen handler om fremtidens sjøfart.
− Når flere store sjøfartsnasjoner går sammen om å tilrettelegge og forenkle driften av autonome skip, blir forutsigbarheten også større for den maritime næringen, sier Sørheim ifølge pressemeldingen.
![Vard og Fincantieri bygger gjerne fregatter for Norge. Fregattene i Constellation-klassen har et deplasement på drøyt 7.200 tonn. Skipene er 51,2 meter lange og 19,7 meter brede med kombinert diesel-elektrisk og gassturbin-framdrift. Vard Langsten mener de har gode forutsetninger for å bygge fregattene ettersom Fincantieri allerede har erfaring.](https://images.gfx.no/130x87/2819/2819167/Constellation-klasse-Fegatter%2520_US-Navy-Fincantieri-2-1.jpg)
– Store ringvirkninger for hele den maritime næringen