INDUSTRI

Norge har doblet NH90-flåten

NH90-helikopter nummer to er levert – elleve år etter bestilling.

Norges andre NH90 på Kjeller
Norges andre NH90 på Kjeller Bilde: Dag Ove Rokstad / Forsvaret
5. des. 2012 - 14:55

NH90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn
  • Leveranser: 118 NH90 til 11 land (per august 2012)

Norsk variant

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring.
  • Alle 14 NH90 vil ha identisk grunnkonfigurasjon. For best mulig å kunne tilpasse helikoptrene for ulike roller og oppdrag, som søk og redning (SAR), kystvakt, anti-ubåtkrigføring, overflateovervåking med mer, kan helikoptrene i løpet av fire timer av- eller påmontere ulike sensor- og våpenpakker
  • Den norske NH-90-anskaffelsen har en budsjettramme på 6,3 milliarder kroner. Bestillingen ble gjort i 2001
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia
  • De norske NH90 vil ha enkelte løsninger som avviker fra ”standarden” for den maritime NH90 versjonen: digital kartløsning, eksterne redningsflåter, forbedret ESM-system, ekstra interne drivstofftanker, mission recorder, hjelmmontert sikt og display (HMSD) mm

Ganske nøyaktig elleve år etter at kontrakten opprinnelig ble signert, har Norge nå mottatt NH90 nummer to.

Overrekkelsesseremonien skjedde på NH Industries/Agusta Westlands sluttmonteringsfabrikk i Tessera, like ved Venezia, onsdag 28. november.

Omtrent på dagen ett år etter at første NH90 ble levert, har søsterhelikopteret nå fløyet til Kjeller og skal via Haakonsvern til helikopterbasen på Bardufoss.

Les også: Første NH90 seks år på overtid

Kvalitetsavvik

Da det første av i alt 14 bestilte NH90-helikoptre ble levert i slutten av november i fjor, ble det sagt at neste maskin skulle følge etter i første kvartal i år. Denne datoen er siden blitt skjøvet framover.

Så sent som januar i år sa Finn Kristian Hannestad, som er generalinspektør for Luftforsvaret (Gil), til Teknisk Ukeblad at han forventet leveranse av tre eller fire helikoptre i år.

Les mer om det i denne saken: Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse

Årsaken til de nye forsinkelsene er at mottakskontrollen har avslørt mange kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder.

– Vi vil ikke ta imot helikoptre som ikke oppfyller standardene og som kan gi oss driftsproblemer senere, sier Ivar Dyrdal, som leder anskaffelsesprosjektet hos Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) til Teknisk Ukeblad.

– Kan du gi noen konkrete eksempler på kvalitetskrav som ikke er møtt og som fabrikken har måttet rette på før dere aksepterte helikopteret?

– Nei, det må nesten bli en sak mellom oss og produsenten. Det jeg kan si, er at avvikene ikke er så spesielle. Vi har sett tilsvarende på for eksempel C-130J. Men omfanget er større, sier Dyrdal.

Helikopter nummer tre blir viktig

Det er et Nato-samarbeid på kvalitetssikring. Norsk militær kvalitetssikringsmyndighet i Flo har jobbet tett med italienske kolleger i diverse såkalte QA-prosjekter i sommer og høst opp mot NHI-fabrikken for å få den nødvendige kvalitetshevingen på plass.

Dette er primært koblet opp mot maskin nummer tre som Forsvaret begynner mottakskontroll på så snart som mulig.

– Vi har sett at produsenten har gjort en rekke kraftige grep for å få kvaliteten på plass. De har satt inn ekstra personell og ekstra kvalitetskontroll i ulike prosesser for å fange opp de tingene vi har påpekt. Men det er på kontrollen av neste helikopter at vi får verifisert hvor godt tiltakene har virket og om industrien oppfyller der forventningene vi har, påpeker Dyrdal.

Han sier at mye tyder på at den norske mottakskontrollen har fungert bra så langt.

– Tilbakemeldingene fra Bardufoss er gode. Vi har hatt få tekniske problemer på NH90-en i forhold til andre helikoptertyper da de ble faset inn, for eksempel Lynx, sier Dyrdal.

Historisk perspektiv

Ifølge kontrakten fra 2001 skulle de første maskinene leveres Norge høsten 2005.

Dyrdal mener likevel det er historieløst å sette et fiaskostempel på NH90 som med de norske leveransene nå er levert i 128 eksemplarer.

– Forsinkelsen er uvanlig stor. Samtidig er det få nye flymaskiner som har hatt sin inntreden uten utfordringer og problemer. Her investerer vi i helikoptre for 30 år, og det er i dette historiske perspektivet man må se det, mener prosjektlederen.

Dersom NH Industries har evnet å forbedre seg, blir det kvartalsvise leveranser til Norge framover.

Det betyr at samtlige seks NH90 med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) vil bli levert i løpet av 2013.

Deretter starter leveringen av åtte fullt operative helikoptre (FOC) før de seks første maskinene sendes tilbake til Italia for såkalt «retrofit».

Les også:

Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter

NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene  

Klager på dansk Sikorsky-valg

Forsvarsdepartementet har en stund jobbet med en plan B dersom NH Industries ikke klarer å heve kvaliteten og øke leveransetempoet på NH90.

Ved siden av levetidsforlengelse på Lynx, må man da gå til andre leverandører. Amerikanske Sikorsky er allerede forespurt om pris og leveringsevne på MH-60R Seahawk.

Samme helikoptertype er nettopp valgt som erstatter for danskenes Lynx.

Agusta Westland forstår lite av den beslutningen og har nå klaget avgjørelsen inn til den danske klagenemnda for offentlige anskaffelser, skriver Ingeniøren.

Fire milliarder

Agusta Westland hevder at deres tilbud på Lynx-etterfølgeren AW159 Wildcat lå én milliard kroner under tilbudet fra Sikorsky/Lockheed Martin. Selskapet mener videre at Danmark har brutt EU anbudsregler.

– Debriefingen vi fikk fra Forsvarets materieltjeneste og Forsvarsdepartementet om hvorfor Agusta Westland tapte konkurransen om nye skipsbaserte helikoptre, reiste flere spørsmål enn svar, sier forretningsdirektør Geoff Hoon i en pressemelding.

Kontrakten er verdt fire milliarder kroner og inkluderer ni helikoptre, reservedeler, en vedlikeholdsavtale, en simulator på Karup-basen og tilpassing av fartøyene i Thetis-klassen.

Planen er at det danske forsvaret skal motta de første helikoptrene i 2016.

Flere helikoptersaker:

Denne sprekken setter Super Puma på bakken

Punger ut for militært redningshelikopter

Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter

Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre

Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.