MENER BRANSJEN ER MODEN: Odd Strømsnes i Technip mener norsk petrolemsindustri burde ta lederrollen i nordområdene. (Bilde: Maiken Ree)

– Norge bør ta ledertrøya i Arktis

– Mange av utbyggingene i Norskehavet foregår under minst like røffe værforhold som i Barentshavet. Disse utbyggingene i sub-arktiske strøk har gitt oss en god øvelse i å mestre forholdene lenger nord. Det viktigste for industrien er å ha et hjemmemarked der nye teknologier og løsninger kan utvikles og prøves ut. I tillegg bidrar det til å bygge kompetanse, sier Strømsnes, som nylig også ble valgt som formann i Rederiforbundets Gruppe av Undervannsentreprenører (GUE).

Han mener de strenge utslippskravene på norsk sokkel, sammen med en iherdig teknologiutvikling, gir Norge en fordel sammenlignet med andre arktiske områder.

– Hvis noen er rustet for å ta ledertrøya i nordområdene, bør det være offshoreindustrien i Norge, sier Strømsnes.

Les også: Trenger mer kunnskap om oljevern i kulde

Statoil inn på Grønland

– Bransjen er moden

– Bransjen er mer moden for å gå nordover. Det er likevel viktig at man stiller strenge krav til industrien, også til skipene som brukes. Strengere krav fører til at gjennomføringsrobustheten blir hevet, og ny teknologi blir utviklet, sier Strømsnes.

Technip har solid erfaring i Barentshavet, og selskapet utførte blant annet undervannsoperasjonene på Snøhvit-utbyggingen.

I 2009 fikk selskapet også en kontrakt med Eni for installasjon av rørledninger, fleksible stigerør og annen infrastruktur for undervannsproduksjon på Goliat-feltet.

– Det er store avstander som skaper utfordringer i de nordligste områdene. Vår erfaring er at man trenger gode lokale havner som man kan frakte utstyr via, i stedet for å forsøke å gape over for store strekninger om gangen.

Sparte 100 dager

Technip sparte rundt 100 dager med rørleggingsfartøy da de fraktet opp utstyret til Snøhvit-prosjektet. Det ble gjort ved å kveile rørene på store spoler og frakte dem med lekter inn i lokale havner.

Generelt for store og mer fjerntliggende arktiske utbygginger kreves skip med større kapasitet, høyere transitfart og motorkraft for stabilitet, samt økte operasjonelle vinduer.

Technip vil levere et nytt slikt skip, Deep Energy, til markedet i 2013.

– Det kreves godt sjømannskap for å mestre utfordringene i nord. På grunn av den korte operasjonelle sesongen vil mange operasjoner foregå samtidig. Prosjekter krever mer planlegging og detaljerte prosedyrer enn vi kanskje er vant med fra operasjoner i Nordsjøen, sier Strømsnes.





Skandi Arctic
STILL KRAV: Strenge krav til industrien, som skipene som brukes, fører til at standarden blir hevet, mener Technip-sjef Odd Strømsnes. Technip

2012 er Goliats år

2012 blir det store året for Technips arbeid på Goliat-feltet, og om et par måneder går selskapet i gang med rørleggingen på feltet.

En samlet industri har ropt høyt om mangelen på kompetanse innen petroleumsvirksomheten. Også Strømsnes mener rekruttering og kompetanse blir en het potet i forbindelse med utviklingen av nordområdene.

– Skal man ha store og effektive logistikkbaser som betjener industrien, trenger man kompetente folk, sier Strømsnes.

Technip planlegger å ansette opp mot 150 personer i løpet av 2012. I fjor ansatte selskapet 115 nye medarbeidere.





Snuser på etablering i nord

Flere leverandørbedrifter har etablert seg i Nord-Norge den siste tiden, og for Technip er det heller ikke en fremmed tanke.

Selskapet overvåker også nøye videreutviklingen av Snøhvit, også kalt fase 2, som også ser ut til å kreve en betydelig subsea-utbygging.

Technip er også i gang med studiearbeid for Statoil for Luva-flyteren der Spar-konseptet nå er bekreftet.

– Luva er på 1300 meters dyp, 140 km nordvest for Norne. Dette kan virkelig bli starten på dypvannsutbyggingen i Norskehavet og er en meget strategisk platform, og subsea-prosjekt for Technip. Vi har levert 14 av verdens 17 Spar-platformer, så vi håper på å komme igang med en Luva-feed i løpet av februar, sier Strømsnes.

Les også: Her flyttes grensene for oljeproduksjon

Må utdanne nordlendinger i oljefag

Store utfordringer venter i Arktis

Shell lanserer Arktis-prosjekt