Den tyske hæren satte sine gjenværende 46 Tiger-helikoptre på bakken etter det fatale havariet i juli. (Bilde: Airbus Helicopters)

AIRBUS HELICOPTERS TIGER

Nok et Airbus-helikopter mistet hovedrotoren

Nå gjelder det Tiger, ikke Puma.

De rystende bildene av en hovedrotor som flyr alene ved Turøy i fjor vil for alltid hefte ved produsenten Airbus Helicopters. 

Nå har det skjedd igjen - denne gang med et tysk militærhelikopter.

Ulykken skjedde 26. juli, rundt 70 kilometer nordøst for Gao øst i Mali, der helikopteret av typen Tiger var på FN-oppdrag. Begge flygerne omkom.

Ikke skutt ned

En foreløpig og intern havarirapport fra det tyske forsvarsdepartementet, som Reuters nylig har fått tak i, indikerer at havariet skjedde som følge av en form for katastrofalt sammenbrudd i lufta. 

Flygningen skal ha foregått som normalt fram til helikopteret startet nedstigning og deler av flyet falt av, deriblant hovedrotoren.

Ifølge rapporten fløy Tiger-helikopteret i 135 knop i 1.800 fots høyde da det plutselig senket nesa gikk inn i et bratt stup og krasjet i bakken ti sekunder senere. Der tok helikopteret fyr.

Tyske myndigheter sier at det er for tidlig å si noe sikkert om årsaken til havariet, men de avviser at flyet ble skutt ned. Dermed er det naturlig å peke i retning svikt i vedlikehold, produksjon eller design.

Flyforbud

Den direkte årsaken til at hovedrotoren løsnet på H225 Super Puma helikopteret i Turøy-ulykken var et utmattingsbrudd i ett av åtte planetgir i andre trinn i den episykliske modulen i hovedgirkassa (MGB). 

Det samme skjedde sju år tidligere med et AS332L2 Super Puma utenfor kysten av Skottland.

Også angrepshelikopteret Tiger produseres av Airbus Helicopters. Men der slutter i grunn likhetene med Super Puma. Motorer, hovedgirboks og rotorer er forskjellig. Helikoptertypen fløy først gang i 1991 og ble operativt i 2003. Det er i dag i bruk av Frankrike, Spania og Australia i tillegg til Tyskland.

Den tyske hærens gjenværende 46 Tiger-helikoptre har stått på bakken i Tyskland siden ulykken. Mandag besluttet Australia å gjøre det samme fram til det kommer mer informasjon om årsaken til Mali-havariet. Frankrike har derimot fortsatt å fly sine Tiger-helikoptre i Mali.

De fire Tiger-helikoptrene ble stasjonert i Mali tidligere i år sammen med fire NH90 transporthelikoptre. Ifølge Reuters har det vært en del kontroverser rundt utplasseringen fordi klima og andre forhold i ørkenlandet har krevd mye ekstra vedlikehold. Samtidig rapporterer hærledelsen at helikoptrene har fungert som de skal fram til ulykken.

Også Norge har bidratt til FN-operasjonen i Mali siden 2013, på forskjellige måter. Blant annet med et C-130J Hercules transportfly i store deler av 2016.

Ikke behov for Super Puma

Over 14 måneder etter Turøy-ulykken valgte luftfartstilsynene i Norge og Storbritannia å oppheve flyforbudet 14. juli.

Noen dager før de norske og britiske luftfartstilsynene opphevet flyforbudet for H225/AS332 L2 Super Puma, 14 måneder etter Turøy-ulykken, rullet helikopterprodusenten ut en spørreundersøkelse rettet mot ansatte i oljebransjen.

Nå er det uansett slik at helikopterindustri allerede før Turøy-ulykken var presset og hadde redusert kapasiteten. Nå er Super Puma-helikoptrene på norsk sokkel for lengst erstattet, i hovedsak med Sikorsky S-92A. Slik vil det forbli.

I juli understreket Statoil overfor Teknisk Ukeblad at det ikke har noen kontrakter som involverer bruk av Super Puma, og heller ikke har noen planer om å ta dem i bruk igjen.

Tidligere fløy Bristow redningstjeneste i Hammerfest med H225 Super Puma.
Tidligere fløy Bristow redningstjeneste i Hammerfest med H225 Super Puma. Foto: Eirik Helland Urke

Forbereder comeback

Det samme var budskapet fra Bristow-sjef Jonathan E. Baliff på en investorkonferanse nylig. Der understreket han at selskapets gjenværende 27 H225-helikoptre forblir stående på bakken rundt om i verden.

– For å si det som det er: For tida er det ikke behov for disse helikoptrene til transportoppdrag offshore. I all hovedsak skyldes det markedet, men også den forståelige bekymringen blant våre kunder, særlig rundt Nordsjøen, sa Baliff ifølge et referat gjengitt hos Helihub.

Samtidig regner han med at etterspørselen etter H225 vil ta seg opp, men understreket at selskapet kommer til å ha en svært forsiktig og gjennomtenkt tilnærming til å sette helikoptertypen i drift igjen. Det er også slik at det er streng myndighetskontroll med selve gjeninnføringen av helikoptertypen, blant annet med krav til sikkerhetsstudie.

De første Super Puma-helikoptrene Bristow skal fly igjen er fire maskiner som skal leveres tilbake til leasingselskaper senere i år.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)