MOTOR

Neppe teknisk feil på ulykkeshelikopteret

Helikoptervraket blir hentet opp fra havnebassenget i Horten.
Helikoptervraket blir hentet opp fra havnebassenget i Horten. Bilde: Scanpix
7. juni 2010 - 10:08

Alle fire om bord omkom da et helikopter styrtet i havnebassenget utenfor Horten onsdag 27. januar.

Vraket ble hevet og har de siste månedene vært gjennom tekniske undersøkelser hos Statens havarikommisjon for transport (SHT) på Kjeller.

Les sakene: Omkomne hentet opp fra helikopter

Helikopteret undersøkes på Kjeller

Motoren leverte kraft

SHTs foreløpige analyser tyder på at det ikke var noen teknisk feil på helikopteret da det havarerte.

Undersøkelsene tyder på at motoren har levert kraft fram til kollisjonen med havoverflaten, og dessuten at det var drivkraft på hovedrotoren frem til sammenstøtet. Kontrollhåndtaket for forgasservarme var trukket ut (på). Etter kommisjonens mening er det heller ikke noe som tyder på at forgasserising eller annen form for ising skapte problemer.

SHT skriver at skadene på struktur, rotorsystem og kontrollorganer trolig oppsto da helikopteret traff havflaten. Dette inkluderer aluminiumshuden som er flerret opp.

Små marginer

I stedet peker havarikommisjonen på at helikopteret, av typen R44 Astro, var lastet til maksimalgrensen. Og at piloten kan ha fått problemer med å håndtere maskinen mens han ventet på at det andre helikopteret, som var med på turen, undersøkte tåkeforholdene ved Horten.

– Helikopterets flygehåndbok viser at ytelsesmarginene er små dersom et fullastet helikopter av denne typen stopper i hover i 700 fots høyde under de forhold som eksisterte. Det blir lite reservekapasitet i lave hastigheter til manøvrering, som kan bli nødvendig for eksempel i en formasjon eller på grunn av dårlige visuelle referanser, skriver havarikommisjonen.

Ulykkeshelikopteret, LN-OCV fra Midtnorsk helikopterservice AS, skulle sammen med et annet helikopter av samme type, LN-OBE fra NorCopter AS, transportere fem personer Brunstad konferansesenter ved Melsomvik i Vestfold til Oslo.

LN-OCV fra Robinson Helicopter Company, hadde serienummer 0024, var bygget i 1993 og hadde 2 420 timers gangtid.

– Noe falt fra helikopteret

Ett element i den dramatiske ulykken klarer imidlertid ikke SHT å gi noe svar på:

Før helikopteret styrtet, skal vitner i det andre helikopteret ha sett to objekter falle fra maskinen. Disse er beskrevet som et større, gjennomsiktig, rektangulært objekt og et lite objekt, muligens rødt. Helikopteret så intakt ut.

– Det har ikke vært mulig å fastslå hva vitnene så falle fra LN-OCV før helikopteret traff vannet. Havarikommisjonens undersøkelser så langt har imidlertid ikke avdekket noe som tilsier at teknisk svikt utløste hendelsesforløpet, skriver SHT.

SHT innrømmer at det kan bli vanskelig å kartlegget alle detaljer i hendelsesforløpet og fastslå hvilke faktorer som hadde størst betydning for ulykken, ettersom så små helikoptre ikke har flygeregistratorer.

Havarikommisjonen fortsetter å undersøke ulykken, men tør ikke si når den endelige rapporten kommer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.