Når teknologi hindrer læring

Studenter får langt mindre med seg under forelesninger når de har koblet opp sine bærbare datamaskiner enn om de har maskinen i sekken eller hemme.

Derfor har mange læresteder begynt å koble ut det trådløse nettet under forelesningene.

Både og

Nettstedet norgesuniversitetet.no refererer til en artikkel i The Times Higher Education Supplement i juni om negative (og positive) sider av IKT-basert undervisning.

Ikke bare er studentenes PC-bruk under forelesninger et problem; foreleserne erfarte også et langt dårligere oppmøte når forelesningsnotatene ble lagt ut på nettet.

Som i Norge

Norgesuniversitetet ser flere parallelle problemstillinger til norske forhold.

Men det har også positive effekter: Mye materiale på nettet bidrar til at nye grupper av studenter som har liten eller ingen mulighet til å møte opp på campus rekrutteres inn i ordinære studier.

Eksperter innen området heller mot at det som sies på forelesninger ikke bør gjentas på nettet. I stedet bør nettet være en arena for tilleggsinformasjon.

Brukt på denne måten kan nettpublisering spare tid for det akademiske personalet og faktisk gjøre at tidsbruk kan økes for enkelte undervisningsaktiviteter.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå