Drift og vedlikehold

NAF: I 2022 må det bli vanlige veiers tur

Regjeringen har lovet å redusere forfallet på fylkesveiene. - Veiene skriker etter vedlikehold. Vedlikehold og opprustning av de veiene vi har må bli en hovedsak i 2022, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Vedlikehold, rassikring og fornying må bli en hovedsak i 2022, mener NAF.
Vedlikehold, rassikring og fornying må bli en hovedsak i 2022, mener NAF. Foto: NAF
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
3. jan. 2022 - 09:07

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene alene står nå på mellom 70 og 100 milliarder kroner. I tillegg kommer et etterslep på rassikring av veinettet som det vil koste rundt 70 milliarder å utbedre, skriver NAF i en pressemelding.

– I distrikts-Norge er folk krystallklare på at de ønsker at vedlikehold skal prioriteres høyere enn i dag og foran nye, store bompengefinansierte veiprosjekter, sier Ryste.

Klimaendringene gjør behovet for økt innsats på veivedlikehold og rassikring enda større.

– Mer ekstremvær og økt nedbør vil føre til flere skredhendelser og at det raser på nye steder. Derfor haster dette. Bedre vedlikehold og rassikring henger sammen, og er viktig for folks trygghet på hverdagreisene, sier Ryste.

Aksjonister demonstrerer mot deponi i Førdefjorden i 2022. I Tingretten fikk ikke Naturvernforbundet og Natur og Ungdom medhold i kravet om midlertidig forføyning for gruvedeponiet.
Les også:

Tingretten stanser ikke Førdefjorden-deponi

Haster å utbedre forfallet

NAF mener det haster for regjeringen å levere på løftet om å redusere veietterslepet.

– Hvis regjeringen ikke er i gang innen kommunevalget og har lagt en god og forpliktende plan for hvordan de vil sørge for at vedlikeholdsetterslepet reduseres, vil nok Ap og Sps representanter i kommuner og fylker måtte svare for dette, sier Ryste.

Regjeringen har lovet å utarbeide helhetlige og forpliktende planer for å redusere vedlikeholdsetterslepet på riksvei og fylkesvei, i tillegg til å utarbeide en nasjonal gjennomføringsplan for rassikring.

– Forpliktende planer må på plass raskt, men kan ikke brukes som en sovepute. Arbeidet med bedre vedlikehold og rassikring på de mest utsatte veiene må komme i gang så raskt som mulig, sier Ryste.

Energiminister Terje Aasland besøker Elhub i Oslo onsdag i forbindelse med lanseringen av fastpris på strøm, såkalt norgespris.
Les også:

334.000 bestilte norgespris første dagen

Populært å vedlikeholde

Da regjeringen ble enige med SV om statsbudsjettet for 2022 kom det inn 130 millioner ekstra til rassikring. Halvparten av disse pengene skal gå til det som kalles Rogalands farligste vei, riksvei 13 ved Lovraeidet-Rødsliane.

Gjennomslaget har skapt stor begeistring og saken får frem et viktig poeng, mener NAF.

– Satsing på sikre hverdagsveier er populært. Stavanger Aftenblad tok til ordet for å sette opp en statue over den politikeren de mente skulle ha mesteparten av æren. Det er ikke hverdagskost at pressen vil reise statuer av politikere, sier Ryste.

Slik så Flytoget ut før det ble satt i drift i 1998. Om fem år kan det være slutt for togmodellen. Oslo lufthavn Gardermoen ble åpnet 8. oktober 1998.
Les også:

Norges mest pålitelige tog tas ut av drift ti år tidligere enn planlagt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.