DRIFT OG VEDLIKEHOLD

NAF: I 2022 må det bli vanlige veiers tur

Regjeringen har lovet å redusere forfallet på fylkesveiene. - Veiene skriker etter vedlikehold. Vedlikehold og opprustning av de veiene vi har må bli en hovedsak i 2022, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Vedlikehold, rassikring og fornying må bli en hovedsak i 2022, mener NAF.
Vedlikehold, rassikring og fornying må bli en hovedsak i 2022, mener NAF. Foto: NAF
3. jan. 2022 - 09:07

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene alene står nå på mellom 70 og 100 milliarder kroner. I tillegg kommer et etterslep på rassikring av veinettet som det vil koste rundt 70 milliarder å utbedre, skriver NAF i en pressemelding.

– I distrikts-Norge er folk krystallklare på at de ønsker at vedlikehold skal prioriteres høyere enn i dag og foran nye, store bompengefinansierte veiprosjekter, sier Ryste.

Klimaendringene gjør behovet for økt innsats på veivedlikehold og rassikring enda større.

– Mer ekstremvær og økt nedbør vil føre til flere skredhendelser og at det raser på nye steder. Derfor haster dette. Bedre vedlikehold og rassikring henger sammen, og er viktig for folks trygghet på hverdagreisene, sier Ryste.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ved jernbanebrua Randklev bru ved Ringebu som falt ned under flommen etter uværet Hans.
Les også

640 millioner mer til riksveier

Haster å utbedre forfallet

NAF mener det haster for regjeringen å levere på løftet om å redusere veietterslepet.

– Hvis regjeringen ikke er i gang innen kommunevalget og har lagt en god og forpliktende plan for hvordan de vil sørge for at vedlikeholdsetterslepet reduseres, vil nok Ap og Sps representanter i kommuner og fylker måtte svare for dette, sier Ryste.

Regjeringen har lovet å utarbeide helhetlige og forpliktende planer for å redusere vedlikeholdsetterslepet på riksvei og fylkesvei, i tillegg til å utarbeide en nasjonal gjennomføringsplan for rassikring.

– Forpliktende planer må på plass raskt, men kan ikke brukes som en sovepute. Arbeidet med bedre vedlikehold og rassikring på de mest utsatte veiene må komme i gang så raskt som mulig, sier Ryste.

Tidligere i år presenterte olje- og energiminister Terje Aasland og statsminister Jonas Gahr Støre Ventyr som vinneren av den første havvindauksjonen på norsk sokkel.
Les også

Nye prisanslag for flytende havvind

Populært å vedlikeholde

Da regjeringen ble enige med SV om statsbudsjettet for 2022 kom det inn 130 millioner ekstra til rassikring. Halvparten av disse pengene skal gå til det som kalles Rogalands farligste vei, riksvei 13 ved Lovraeidet-Rødsliane.

Gjennomslaget har skapt stor begeistring og saken får frem et viktig poeng, mener NAF.

– Satsing på sikre hverdagsveier er populært. Stavanger Aftenblad tok til ordet for å sette opp en statue over den politikeren de mente skulle ha mesteparten av æren. Det er ikke hverdagskost at pressen vil reise statuer av politikere, sier Ryste.

Tokagjelet er en del av fylkesvei 49 og er svært skredutsatt, men politikerne i Vestland fylke vil ikke bare satse på rassikring. Bildet er fra et ras i 2013.
Les også

Politikerne strøk setning som skulle prioritere rassikring

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.