Gjenkjøpte dieselbiler stuet vekk på en «gravplass» i en ørken i California. Volkswagen har kjøpt tilbake 350.000 biler fra amerikanske kunder.
Gjenkjøpte dieselbiler stuet vekk på en «gravplass» i en ørken i California. Volkswagen har kjøpt tilbake 350.000 biler fra amerikanske kunder. (Foto: LUCY NICHOLSON/Reuters/NTB Scanpix)

Utslippsjukset

Volkswagen-skandalen får konsekvenser: Nå kan EU kreve tilbaketrekking av biler

EU har nå makt til å bøtelegge bilprodusenter direkte om de tas i utslippsjuks. Bilprodusentene kan ilegges en bot på inntil 30.000 euro (288.000 kroner) for hver eneste bil som er solgt, skriver Bloomberg.

Sanksjonsmuligheten ble foreslått av EU-kommisjonen, og forslaget ble stemt over i EU-parlamentet i går.

EU-kommisjonen får nå også makt til å pålegge bilprodusentene å tilbakekalle biler. Det gjør at denne makten blir mer sentralisert.

Blir mer likt USA

Til nå har det EU-landet som har typegodkjent en bil vært eneste instans som kan pålegge tilbakekalling av biler. Det var for eksempel Tyskland som måtte pålegge Volkswagen å tilbakekalle bilene som var rammet av utslippsjuks.

Nå blir systemet mer likt USAs ordning, hvor den sentrale etaten EPA har makt til å gjøre det samme.

Endringene kommer dermed som en direkte respons på Volkswagens dieselskandale, hvor det kom for en dag at bilprodusenten bevisst hadde installert programvare som skulle sørge for at bilene slapp ut langt mindre NOx enn de gjorde under reell kjøring.

Alle land kan kreve tilbakekalling

EU-kommisjonen fikk ikke gjennomslag for forslag om å kreve at bilprodusenter ikke lenger kan betale laboratorier for å gjennomføre utslippstester direkte.

Men de fleste av forslagene ble vedtatt. Kommisjonen kan nå selv bekrefte typegodkjenning ved å gjennomføre egne tester på allerede typegodkjente kjøretøy.

Det blir ingen sentral enhet i EU som typegodkjenner kjøretøy. Dette skal som før gjøres av medlemslandene, og en typegodkjenning i ett land vil gjelde i alle. Likevel vil ethvert medlemsland få makt til å beordre tilbakekalling av biler typegodkjent i et hvilket som helst annet medlemsland.

Vokswagen Passat BlueMotion. Bilde: VAG

Nasjonale typegodkjenningsmyndigheter kan nå ettergås utenfra. De må også sørge for at tester gjennomføres etter regelverket, og må ettergå en av hver 40.000 biler som er registrert i landet.

Og som en direkte respons på Volkswagen-jukset, blir bilprodusentene nå pålagt å oppgi hvilke programvareprotokoller de bruker i bilene.

Kan kjøre bilprodusenter i grøfta

Penger EU eventuelt henter inn fra bøtelegging skal gå til tiltak for miljø og de som eventuelt har blitt påvirket av utslippet. 

For å sette nivået i perspektiv: Om Volkswagen hadde blitt bøtelagt 30.000 euro for hver av de 8.5 millioner bilene de hevdet de skulle tilbakekalle da skandalen ble kjent i 2015, måtte de ha punget ut 255 milliarder euro. Eller grovt sett et tredels oljefond.

Her er det med andre ord snakk om å innføre sanksjonsmuligheter som kan ta livet av en bilprodusent.

Kommisjonens forslag ble først lagt frem i 2016. Dens forslag om kommende CO2-utslippsmål fra lette kjøretøy frem til 2030 er enda ikke behandlet.

Her foreslås det at bilprodusentene som er over grensen for CO2-utslipp bøtelegges 95 euro per gram per bil fra 2021.

Europeisk bilindustri, representert ved lobbyorganisasjonen ACEA, ønsker ikke en så stor reduksjon i CO2-utslippet. De mener kravene er altfor aggressive.

Ingen elbilkrav

Forslaget stiller ingen krav til at bilprodusentene må lage elbiler, men har ordlyd som at 15 prosent av bilflåten «bør» være lavutslippsbiler innen 2025.

Hvorvidt dette forslaget går langt nok, gjenstår å se. Det er ikke sikkert at det vil gå gjennom EU-parlamentet i sin nåværende form, særlig fordi Tyskland har varslet at de ikke ønsker innstramming av utslippsmålene for CO2 inne 2025.

Miljøorganisasjonene er for øvrig også misfornøyde med forslaget. T&E hevder det er en gave til Europas bilprodusenter. 

  • Les flere saker om motor.

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)