MOTOR

Avviser krav om å lage elbiler, vil beholde diesel, og ønsker ikke at Norge skal brukes som forbilde

Bilindustrien setter krav for å være med på CO2-reduksjon.

Ladbar Mercedes-Benz GLC F-Cell.
Ladbar Mercedes-Benz GLC F-Cell. Bilde: Daimler AG - Global Communication
Marius ValleMarius ValleJournalist
13. sep. 2017 - 16:43 | Endret 14. sep. 2017 - 06:58

Det handler i stor grad om elbiler under årets bilmesse i Frankfurt. Nå har den europeiske bilprodusentforeningen ACEA lagt frem et forslag til hvordan de skal klare å redusere CO2-utslippet fra personbiler frem mot 2030.

Det innebærer en reduksjon på 20 prosent fra 2021-nivå, noe de ønsker skal gjøres uten krav om nullutslippsbiler, skriver ACEA i en pressemelding.

EUs neste utslippsmål trer i kraft i 2021. Da skal bilprodusentenes solgte biler ikke overstige 95 gram CO2 pr kilometer i snitt. Overstiger de dette, venter kraftige bøter.

Dette kommer i påvente av EU-kommisjonens forslag til utslippsmål etter 2021, som det er ventet skal presenteres i løpet av året.

20 prosent er ikke plukket ut av løse luften. Dette er en bratt reduksjon i utslipp, argumenterer de. 

Ønsker slakkere krav om de selger få ladbare biler

Dr. Dieter Zetsche, her under lanseringen av Mercedes-Benz SLS AMG E-cell i 2011. <i>Foto:  Per Erlien Dalløkken</i>
Dr. Dieter Zetsche, her under lanseringen av Mercedes-Benz SLS AMG E-cell i 2011. Foto:  Per Erlien Dalløkken

ACEA-leder Dieter Zetsche, som også er styreleder i Daimler AG, mener dette målet er på linje med ham som er ventet fra andre industrisektorer, EUs klima- og energirammeverk og Paris-avtalen.

ACEA mener at en reduksjon på 20 prosent må justeres i sammenheng med i hvor stor grad markedet faktisk er villig til å kjøpe ladbare biler.

Altså at målet bør reduseres dersom forbrukerne ikke ønsker å kjøpe ladbare biler, og under forutsetning at det bygges ladeinfrastruktur for disse bilene.

Enkelt sagt er de villige til å godta større utslippskutt om folk er villige til å kjøpe biler med lavere utslipp, og at myndighetene har lagt til rette for det.

Ønsker ikke å måles mot Norge

Samtidig ønsker de at individuelle land skal kunne ha ulike utslippsmål. Det vil være urettferdig å sammenligne land i Sør-Europa mot Norge, mener ACEA. 

De er også motstandere av eventuelle pålegg om å selge et visst antall nullutslippsbiler. Dette praktiseres i enkelte stater i USA.

De er imidlertid tilhengere av at gram CO2 pr kilometer skal beholdes som målestokk, at kjøretøyvekt fortsatt skal ligge til grunn for hvordan avgifter utregnes, og at utslipp fra tank til hjul brukes til å beregne utslippet i motsetning til for eksempel oljebrønn-til-hjul.

Vil knytte mål mot markedsrealiteter

Zetche sier at dette vil koble Europas klimamål mot markedsrealitetene.

Elbiler ved ladepunkt. <i>Foto:  Eirik Helland Urke</i>
Elbiler ved ladepunkt. Foto:  Eirik Helland Urke

De mener at det faktiske utslippsmålet innen 2030 må vurderes på nytt i 2025.

Om markedet ikke er interessert i ladbare biler, må utslippskravet reduseres. Om folk er villige til å kjøpe slike biler, kan kravet justeres opp.

Samtidig må antall tilgjengelige ladesteder tas med i beregningen. Tanken er at om det ikke bygges infrastruktur, skal ikke bilbransjen straffes for at folk ikke er interessert i å kjøpe ladbare biler.

De foreslår videre at målet må baseres på et bilde av utslippet til bilene i 2021, etter den nye WLTP-testen som måler utslipp fra biler. Før veien videre vurderes i 2025, må utslippstallene for 2024 brukes.

Lite salg av ladbare biler

Ifølge ACEAs tall var kun 1,2 prosent av nye biler solgt i første kvartal i år ladbare. 

– Realiteten i øyeblikket er at markedsopptaket til elektrisk ladbare biler er lavt – og dette er ikke på grunn av mangel på tilgjengelighet og valgmuligheter, sier Zetsche.

ACEA understreker i pressemeldingen at deres medlemmer er villige til å investere i nye drivlinjer, og at slike uten tvil vil spille en stor rolle i fremtidens miks av kjøretøyer.

Diesel fortsatt viktig

ACEA tror diesel vil fortsette å spille en stor rolle fremover. 

Volkswagen TDI-motor. <i>Foto:  Volkswagen</i>
Volkswagen TDI-motor. Foto:  Volkswagen

– Den nyeste generasjonen dieselkjørestøy er en veldig effektiv spake til å oppnå klimamål i den nære fremtiden, fordi de slipper ut 15 til 20 prosent mindre CO2 enn tilsvarende bensinkjøretøy, sier Zetsche. 

Ifølge den tyske avisen Handelblatt sier Zetsche at CO2-reduksjon vil bli langt dyrere etter 2021. Mange av de tilgjengelige teknologiene som kan redusere utslipp tas i bruk nå.

Han mener derfor at et brått skifte vekk fra diesel vil gjøre det vanskeligere for bilindustrien å oppnå fremtidige utslippskrav.

Industrien forventer intense diskusjoner med EU de kommende månedene, skriver avisen. Nye krav for perioden mot 2030 kan være klare neste år.

– Forbrukerne vil ha elbil

Selv om ACEA mener utvalget av elektrifiserte biler ikke er et problem, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, at utvalget elbiler ikke er stort nok.

– Problemet er ikke at forbrukerne ikke vil ha elbil, men at produsentene må levere.

Bu mener at elbilsuksessen i Norge viser at forbrukerne vil ha elbil. Hun peker på at deres undersøkelse «Elbilisten 2017» siar at 90 prosent av de spurte svarer at de ville kjøpt en ladbar bil igjen.  

– Bilprodusentene er allerede i dag bakpå med å levere tilstrekkelig antall biler, og å få nye større modeller på markedet, sier Bu.

– Norge skal bare selge nullutslippsbiler fra 2025, andre land vedtar lignende mål. Dersom de europeiske bilprodusentene ikke henger med, taper de konkurransen. De er i ferd med å bli utfordret fra alle kanter. Det blir for dumt å lobbe for mildere krav, det blir som å pisse i buksa for å holde seg varm, sier Bu.

  • Les flere saker om motor.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.