Volvo Construction Equipment gjør nå som bilbransjen har gjort, nemlig med mulighet for å bestille elektriske anleggsmaskiner via internett. Som første maskinleverandør lanserte de i dag sin nettside hvor man kan forhåndsbestille en liten elektrisk gravemaskin eller hjullaster.
Og som med elbiler er dette en såkalt pre-booking på de første maskinene som ennå ikke er satt i produksjon. De første maskinene vil trille av samlebåndet først til sommeren en gang.
Volvo «lokker» med et begrenset antall maskiner det første året, og oppfordrer «de som vil være blant den eksklusive gruppen av pionerer innen bransjen» som kjøper de første serieproduserte helelektriske Volvo-maskiner, om å bestille nå.
![Slik så Northvolts fabrikkanlegg ut i Skellefteå ut sommeren 2023. Da ansette selskapet 100 nye personer hver uke. Siden har batteriproduksjonen startet ved fabrikken.](https://images.gfx.no/130x87/2682/2682127/Ioniq%25205%2520-%25201.jpg)
Batterigigant: Mistet milliardordre – skroter fabrikkplaner. Må på ny pengejakt
Norge er blant de første
Maskinene det er snakk om er minigraveren ECR25, en 2,7 tonns maskin med batterikapasitet som holder til fire timers sammenhengende jobb. I løpet av en time kan den imidlertid lades opp til 80 prosent ladekapasitet, og best av alt er at den slipper ut null klimagasser. Det teller i de stadig flere anleggskontraktene som har utslippskrav.
L25 er den andre maskinen som kan forhåndsbestilles. Det er en femtonns hjullaster som med fulladet batteri kan holde det gående i opptil åtte timer. Lading opp til 80 prosents batterikapasitet kan skje på to miner, mens ordinær fullading med 230 VAC-lader skjer i løpet av 12 timer.
Volvo skriver i en pressemelding at det i første omgang er nøkkelmarkedene Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Nederland og Norge som åpner for bestilling av de ny elmaskinene over nett.
![Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834483/155259_Pre-production_of_the_all-new_Volvo_XC90_in_Torslanda.jpg)
Volvo har allerede klart utslippskrav
Salgssjef for Volvos anleggsmaskiner i Norge, David Kristianslund, forteller at interessen for elmaskiner har vært voldsom i Norge. Og han tror nok at interessen er større her enn i mange andre europeiske land, som følge av at Norge allerede er langt framme innen elektrifisering av bilparken.
– Pågangen fra kunder som er interessert i å reservere en elmaskin har vært stor så langt i dag. Ut fra det jeg hører vil vi sikkert ligge på et 20-talls maskiner som er reservert av norske kunder i løpet av denne dagen, forteller han.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Kristianslund er litt forsiktig med å love eksakt leveringstid, men mener at de fleste som reserverer en elmaskin nå, vil kunne få den levert innen utgangen av året.
Forenkler kundeopplevelsen
Toppsjefen i Volvo CE, Melker Jernberg, sier at de hele tiden leter etter nye måter å nå ut til sine kunder på, som både forenkler og forbedrer kundeopplevelsen.
– Da er det jo en passende anledning når vi lanserer en helt ny maskinteknologi, at vi også lanserer en ny og innovativ plattform for å reservere seg plass i køen for å kjøpe disse maskinene. Denne plattformen vil etterhvert bli utvidet, slik at hele kjøps- og finansieringsprosessen kan skje på nett, forteller han.
![BYD vil få 17,4 prosent straffetoll inn til EU i tillegg til dagens toll på ti prosent. I Norge blir satsen fortsatt null. Bildet er fra TUs test av BYD Tang EV600.](https://images.gfx.no/130x87/2692/2692068/Uten-navn_HDR-41.jpg)
EU innfører «Kina-toll» på elbiler