INDUSTRI

Nå har også dette norske skipet byttet ut diesel med gass

Bergen Tankers har bygget om tankskipet Bergen Viking fra diesel-elektrisk til gass-elektrisk.

Bergen Viking er ett av seks fartøy i flåten til Bergen tankers. Rederiet frakter og oljeprodukter mellom norske havner.
Bergen Viking er ett av seks fartøy i flåten til Bergen tankers. Rederiet frakter og oljeprodukter mellom norske havner. Bilde: Bergen Tankers
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
3. juli 2015 - 09:41

Det knapt åtte år gamle skipet byttet ut Rolls-Royce diesel- med Rolls-Royce gassmotorer, produsert på Hordvikneset utenfor Bergen.

Rolls-Royce merker økt interesse for gassmotorer.

– Under Nor-Shipping fikk vi mange spørsmål om LNG-motorer. Interessen er absolutt i ferd med å ta seg opp, sier kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk til Teknisk Ukeblad.

Ni år med LNG

Leveransen til Bergen Viking føyer seg inn i rekken av 63 leveranser siden gassmotorene fra Bergen for skip ble lansert i 2006.

Fredag 3. juli blir også den første av to kinesiske taubåter til China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) med Rolls-Royce LNG-motorer satt i drift. Motorene er sendt fra Norge til Kina for montering.

– Taubåtmarkedet og cruisesegmentet er de to områdene som viser spesiell interesse for LNG for tida, sier Wollebæk.

Norske Buksér og Berging var først ute med LNG-motorer i taubåter. Etter det har en rekke land fulgt etter.

– Infrastrukturen er enkel. Taubåtene har en fast hjemmehavn og seiler ikke langt fra den, påpeker Wollebæk.

Noe annerledes er det innen cruise.

I forrige ble likevel de første cruiseskip med gassmotor bestilt. Den amerikanske cruisegiganten Carnival bestilte fire gassdrevne cruiseskip fra Meyer Werft.

Les også: Vards nye konseptskip kan være for ekstremt

Plassering av motorer og gasstankene på Bergen Viking. Olje- og produkttankeren er 95 meter lang, 17 meter bred og ble bygget i 2007.
Plassering av motorer og gasstankene på Bergen Viking. Olje- og produkttankeren er 95 meter lang, 17 meter bred og ble bygget i 2007.

Mer gass

Internasjonalt er det stadig flere rederier som ser på gassmotorer som et godt alternativ for å imøtekomme strengere utslippskrav.

Skifergassrevolusjonen i USA, lavere pris på gass enn bunkersolje samt ECA- og IMO-krav til lavere utslipp er også med på å drive utviklingen i retning LNG i skip.

DNV GL spår at det i 2022 vil være 1000 skip med LNG-motorer. Tidligere i år viste en oversikt at det er 78 LNG-drevne skip i ordre. Samtidig var det 57 i drift.

Rolls-Royce ser også at det norske kystfraktmarkedet ser på LNG som et godt alternativ til diesel. For Bergen Tankers ble støtte fra NOX-fondet til ombygging utslagsgivende. Nå er skipet tilbake i trafikk.

– Vi er glade for å ta over et fornyet og mer miljøvennlig fartøy. Vår flåte seiler hovedsakelig langs kysten av Norge, med mange havnebesøk per dag. Å bidra til å redusere utslipp er en forpliktelse vi tar på alvor. Når Bergen Viking nå er tilbake i drift, ser vi også frem til lavere driftskostnader for dette skipet, sier Kjell Olav Haugland, administrerende direktør i Bergen Tankers.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Tankskipet Bergen Viking er 95 meter langt, og transporterer diesel og bensin langs norskekysten i oppdrag for Statoil. Skipet ble først levert i 2007, og er en av rederiet Bergen Tankers flåte på totalt seks fartøy.

Les også: Slik vil ekspertene bygge Stad skipstunnel

De to gasstankene er plassert på dekket til Bergen Viking.
De to gasstankene er plassert på dekket til Bergen Viking.

Motorer, tanker og kontrollsystem

Leveransen fra Rolls-Royce til Bergen Viking inkluderte to Bergen gassmotorer type C26:33L6AG, to gasstanksystem, ACON gass/drivstoff-kontrollsystem og engineering. Bergen Tankers har mottatt støtte fra det norske NOx-fondet til denne ombyggingen.

– Dette prosjektet viser at LNG er et realistisk alternativ også for eldre fartøy. Ombygging av eksisterende skip gir betydelige fordeler for rederier både økonomisk og miljømessig, sier John Knudsen, direktør med ansvar for det kommersielle marine markedet i Rolls-Royce.

Les også: Fungerer over all forventning - bestiller hybridferge nummer tre

Den første av to kinesiske slepebåter med gassmotorer fra Rolls-Royce på prøvetur. Den blir nå levert fra verftet Zhenjiang til CNOOC.
Den første av to kinesiske slepebåter med gassmotorer fra Rolls-Royce på prøvetur. Den blir nå levert fra verftet Zhenjiang til CNOOC.

Bedre luft i Barcelona, Palma og Mallorca

Rolls-Royce har produsert gassmotorer til bruk på land og sjø siden 1991, per i dag har motorene gjennomført mer enn 25 millioner driftstimer; hvorav en million til sjøs.

Selskapet har levert om lag 650 gassmotorer, hvorav 63 til bruk på skip. Disse er i dag i drift på lasteskip, tankere, slepebåter, offshore fartøy samt de to cruisefergene Stavangerfjord og Bergensfjord til Fjordline.

Den første LNG-skipsmotoren ble levert til fergen Bergensfjord for Fjord1, satt i drift i 2006.

Den første referansen på gassmotorinstallasjon i en ferge som opererer utenfor norske farvann kommer med cruisefergen Abel Matutes. Rolls-Royce skal installere en LNG-hjelpemotor i dette skipet som ble levert i 2010 og driftes av Baleària.

Motoren skal brukes når skipet er i havn i Barcelona, Palma og Mallorca. Ombygging skal etter planen være ferdig ved utgangen av 2016.

Les også: Har ventet på påbud siden 1994 - nå skal salget av disse endelig ta av

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.