Kontrakten varer fem år, fra 1. september i år til 31. august 2027. Kontraktssummen er på 508 millioner kroner pluss moms. I tillegg har begge parter opsjon for drift i inntil tre nye år.
Kontrakten skal sikre grønnere og mer effektiv drift av vegene i Rogaland sør for Boknafjorden og over fylkesgrensen til Agder.
– Målet er å skape forutsigbar framkommelighet og trafikksikkerhet på en bærekraftig måte, sier prosjektleder Tor Skårland i Statens vegvesen. Hen ser fram til samarbeidet med Risa.
Lokale ringvirkninger
![Vegdriftssjef Erlend Aksnes i Risa AS med spaden med påskriften «Lykke til med ny riks- og europavegkontrakt! 9301 Stavanger 2022-27. Trygt fram sammen». Sistnevnte er et av Vegvesenets slagord, og navnet på en Vegvesenets nasjonale kampanjer for trafikksikkerhet. Foto: Daniel Skavland, Risa AS Vegdriftssjef Erlend Aksnes i Risa AS med spaden med påskriften «Lykke til med ny riks- og europavegkontrakt! 9301 Stavanger 2022-27. Trygt fram sammen». Foto: <i>Foto: Daniel Skavland, Risa AS</i>](https://images.gfx.no/290x/2738/2738817/Risa%2520drift%25202.jpg)
Kontrakten sysselsetter totalt 30 årsverk, hvorav 18 for hovedentreprenør Risa som stiller med 25 biler til kontrakten.
Underentreprenører (UE) stiller totalt med 21 kjøretøy og har som hovedoppgave å hjelpe med brøyting og salting.
Underentreprenører på oppdraget første driftsår er Nordbø Maskin (Kvistøy), Gausland Transport (Årdal i Ryfylke), Velde Asfalt AS (Sandnes), Eia Hageservice (Hafrsfjord) og Bjørns Hage og Anlegg (Nærbø).
Totalt bidrar disse med åtte lastebiler og seks traktorer/pick ups i forbindelse med vinterdrift for vegene og gang- og sykkelvegene.
Ut over vinterdrift benyttes UE i forbindelse med daglig renhold av servicebygg. For denne oppgaven er det inngått kontrakt med Insider Facility Solution AS.
Risa AS er godt kjent i området for den nye kontrakten. Selskapet var entreprenør på driftskontrakt Dalane fra 2003 til 2007, og Stavanger fra 2006 til 2017.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Dette er kontraktsområdet
Verdens lengste undersjøiske tunnel og nye klimakrav er en del oppdraget for riks- og europaveger i kommunene Stavanger, Randaberg, Sandnes, Sola, Gjesdal, Bjerkreim, Eigersund, Lund, Flekkefjord, Strand og Hjelmeland.
Kontrakten omfatter 451 kilometer riksveg (inkludert 100 kilometer gang- og sykkelveg) i et stort og variert område:
- E39-strekningen fra Mortavika ferjekai i nord og ned over Agder-grensen til Flekkefjord i sør.
- Riksveg 426 til Egersund.
- Østover fra Stavanger på riksveg 13 via Ryfylketunnelen (verdens lengste undersjøiske tunnel, 14459 meter, åpnet 30. desember 2019) og opp til Hjelmeland ferjekai.
- Riksveg 509 via Stavanger lufthavn Sola til Sunde og riksveg 444 til Jæren.
Gjennomsnittlig døgntrafikk varierer fra 2.000 på det laveste og helt opp til 60.000 i by-områder i Stavanger.
![Vegvesenets prosjektleder Tor Skårland overrekker Risa AS' prosjektleder Einar Skavland en symbolsk gave: En spade. <i>Foto: Daniel Skavland, Risa AS</i>](https://images.gfx.no/580x/2738/2738816/b116ba1b-1b46-4398-a304-c71f57a5bc31.jpg)