Til og med ordføreren i Bærum kommune, Lisbeth Hammer Krog, var på plass og uttrykte stor interesse for prosjektet som strekker seg gjennom en stor del av kommunen, en veistrekning som brukes hyppig av «hyttefolket» som skal fra Bærum videre mot hytteområdene Geilo, Hemsedal og Beitostølen. Det oppstår lange køer i helgene på dagens vei, når den nye veien er ferdig blir fremkommeligheten bedre og reisetiden kortere-noe ordføreren ser frem til.
Dekkestøpen som nå er utført er på den ene brua og er 85 meter lang og 9 meter bred.
– Brukonstruksjonene våre utgjør en viktig del av den nye veien, dette markerer en viktig milepæl for prosjektet, sier May Bente Hiim Sindre, prosjektleder i Statens vegvesen.
![Svein Røed (Statens vegvesen), Arthur Wøhni, (kommunaldirektør, Bærum kommune), Lisbeth Hammer Krog (ordfører, Bærum kommune), May Bente Hiim Sindre (prosjektleder, Statens vegvesen) og Bjarte Næss, prosjektleder, Skanska). <i>Foto: Terje Nystrøm/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2724/2724846/Foto_oyvind%2520Storlokken%2520Statens%2520vegvesen.jpg)
To parallelle bruer over gamle E16
Brenna bruer vil gå over dagens E16 som blir omregulert til fylkesvei når nye E16 er klar sommeren 2025. Når man kjører gjennom den fremtidige Bukkesteinshøgdatunnelen (800 meter lang) i retning Hønefoss vil man umiddelbart etter tunnelmunningen kjøre over Brenna bruer. Vi bygger to parallelle bruer, en for hver kjøreretning. Hver bru er 125 meter lang og har en bredde på 9 meter.
![Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836411/Foto%25202.jpg)
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda