Nå er de ferdig med forslaget til reguleringsplan for E18 Tvedestrand-Bamble

Styreleder for det interkommunale plansamarbeidet og ordfører i Risør kommune, Per Kristian Lunden, er fornøyd med at kommunene står sammen og sikrer fremdrift i det 54 km lange veiprosjektet.

Fra venstre: Ordfører Hallgeir Kjeldal, Bamble, Kjetil Glimsdal, bystyret Grimstad, Marianne Landaas, ordfører Tvedestrand, Per Kristian Lunden, ordfører i Risør og leder av det interkommunale planstyret, Grunde Knudsen, ordfører Kragerø og Kjetil Torp, ordfører Vegårshei.
Fra venstre: Ordfører Hallgeir Kjeldal, Bamble, Kjetil Glimsdal, bystyret Grimstad, Marianne Landaas, ordfører Tvedestrand, Per Kristian Lunden, ordfører i Risør og leder av det interkommunale planstyret, Grunde Knudsen, ordfører Kragerø og Kjetil Torp, ordfører Vegårshei. Foto: Nye Veier
25. juni 2021 - 12:49

Arbeid med reguleringsplan har gjennom det interkommunale plansamarbeidet og utbyggeren Nye Veier  pågått siden høsten 2020. E18-strekningen Tvedestrand-Bamble er på ca 54 km, går gjennom seks kommuner og planlegges for 110 km/t fartsgrense.

Fakta om forslaget til reguleringsplanen

Reguleringsplanen for E18 Tvedestrand – Bamble er fra Rømyr i Tvedestrand kommune til Dørdal i Bamble kommune. Den planlagte veien kobles til nye E18 Rugtvedt – Dørdal som åpnet 2. desember 2019. I sør kobles veien til nye E18 Tvedestrand – Arendal som åpnet 2. juli 2019.

Det inngår fire kryss og mange konstruksjoner for å ivareta kryssende vilt, vann, myke trafikanter, friluftsliv og veier. Det inngår vurderinger knyttet til anleggsgjennomføring, med tilhørende masseforvaltning og anbefalt arealer for masselagring. I tillegg har Nye Veier justert ni viltoverganger til 40 meters bredde.

Ved Hallandsheia (Klokkermyra) foreslås det etablering av en miljøtunnel på 80 meter. Det foreslås etablering av kort fjelltunnel ved Bergehaganeheia i Tvedestrand på ca. 200 meter, en kort fjelltunnel på ca. 150 meter ved Bråtetjenn i Kragerø og utvidelse av Auråa bru i Kragerø til 50 meter.

Omfattende planmateriale

Illustrasjon Berghaganeheia <i>Foto:  Nye Veier</i>
Illustrasjon Berghaganeheia Foto:  Nye Veier

‒ Dette er en viktig milepæl for prosjektet og regionen. Etter tre år med planlegging, ser vi nå endelig veien ta form. Det skaper engasjement, og det er bra. Ny E18 blir viktig som transportåre for at vi skal få utviklet bo- og arbeidsmarkedene i vår region. Det blir en tryggere vei. Vi vil bruke mindre tid i kø, og det blir et bedre tilbud for kollektivtrafikken. Men det er mange hensyn å ta både lokalt og for prosjektet som helhet. Nå er det viktig at alle innspill sendes til Nye Veier for å sikre at veien blir så bra som mulig for oss alle, sier Per Kristian Lunden i en pressemelding fra Nye Veier.

Lunden sier videre at kommunene har vi brukt mye tid på å sette seg inn i det omfattende planmaterialet med fagrapporter som følger forslaget til reguleringsplan.

-Vi har hatt mange spørsmål til Nye Veier underveis og i stor grad fått de svarene vi har hatt behov for. Jeg vil særlig nevne at Nye Veier viste imøtekommenhet på våre forventninger om bedre løsninger for å ivareta vilt- og friluftsinteresser. Det var viktig for at vi kunne anbefale å legge forslaget ut på høring. Men vi håper på ytterligere forbedringer og avklaringer i perioden fram mot endelig vedtak av planen. sier Lunden.  

 
 

-Vil bli diskusjoner om innholdet i planen

Arbeidet med utarbeidelse av reguleringsplanen er organisert i et interkommunalt samarbeid mellom kommunene og Nye Veier.

-Vi ser at det er krevende å planlegge vei gjennom seks kommuner. Nye Veier vil berømme kommunene for måten samarbeidet er gjennomført på. Når forslaget til reguleringsplan er ute til offentlig ettersyn, har vi kommet et viktig skritt videre i realiseringen av ny E18 fra Tvedestrand til Bamble. Nye Veier kan begynne utbyggingen når det foreligger vedtatte reguleringsplaner i kommunene. Nye Veier og kommunene har felles mål for prosjektet. Samtidig vet vi at det også framover vil bli diskusjoner om innholdet i planen og ønsker om endringer som er naturlig i en planprosess. Vi skal gjøre en grundig og helhetlig vurdering av alle innspill og forslag som kommer i høringsperioden, sier Johan Arnt Vatnan, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Etter høringsperioden skal innspillene gjennomgås og oppsummeres. Det justerte planforslaget sendes deretter tilbake til IKP-styret før det går videre til sluttbehandling i kommunene etter foreløpig framdriftsplan innen utgangen av november inneværende år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.